ایران

قیمت گوشت در ایران بار دیگر بالا رفت

قیمت گوشت طی یک سال در ایران ۲.۵ برابر شد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تأیید افزایش «۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی» هرکیلو گوشت در روزهای اخیر گفته است در سال های اخیر دامداران مجبور شدند «دام‌های مولد» خود را به دلیل گرانی نهاده به کشتارگاه بفرستند.

علی اصغر ملکی روز یکشنبه ۵ آذر به خبرگزاری ایسنا دلیل گرانی گوشت قرمز را «کاهش عرضه و گرانی دام» در شهرستان‌ها عنوان کرد و گفت:‌ «در چند سال گذشته دام‌های مولد زیادی را به علت گرانی نهاده از دست داده‌ایم و دامداران دام‌هایشان را روانه کشتارگاه کرده‌اند

او قیمت شقه گوسفندی در حال حاضر را «کیلویی ۴۷۰ تا ۴۷۵ هزار تومان» اعلام کرده و افزوده است که قیمت آلایش گوسفندی از جمله «دنبه و جگر» نیز افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین گفته است وزارت جهاد کشاورزی در حال «تزریق گوشت وارداتی» به بازار است و اگر این کار انجام نمی‌شد،‌ قیمت گوشت قرمز بالاتر نیز می‌رفت.

دامداران در سال‌های اخیر با بحران کمبود و گرانی نهاده دامی به دلیل تأمین نشدن ارز وارداتی مواجهند که علاوه بر گوشت قرمز بر قیمت گوشت مرغ نیز تاثیر بسیاری داشته است.

مرکز آمار ایران طی گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرد، می‌گوید تورم سالانه گوشت قرمز در آبان امسال حدود ۹۱ درصد بوده و در میان اقلام خوراکی
بیشترین رشد قیمت را داشته است.

این نهاد دولتی هفته گذشته نیز از افت ۳۰ درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور طی مهرماه خبر داده بود.

مرکز آمار ایران در یکی از آخرین گزارش های تورم اقلام خوراکی اعلام کرد که قیمت گوشت گوسفندی در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه پارسال نزدیک ۱۵۰ درصد رشد داشته است؛ به عبارتی ۲.۵ برابر شده است.

رشد چشمگیر قیمت گوشت قرمز باعث شده است که مصرف این ماده غذایی اساسی در ایران به شدت کاهش یابد و از سال ۱۳۹۰ تاکنون، سرانه مصرف گوشت هر نفر از ۱۳ کیلوگرم به ۳ تا ۴ کیلوگرم سقوط کرده است.

آمارهای سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد، فائو، که خرداد امسال منتشر شد، از سقوط سهمگین مصرف داخلی لبنیات و گوشت در ایران خبر داده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا