جهان

لاوروف: آمریکا می‌خواهد برای مجازات روسیه ایران را به بازار نفت برگرداند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید آمریکا قصد دارد برای «تنبیه روسیه» فشار بر ایران و ونزوئلا را کم کند تا آنها به بازار نفت برگردند.

او تاکید کرده است که روسیه درباره مواردی مثل احیای برجام و بازگشت ایران به بازار نفت « برخلاف آمریکا به دنبال منافع خودخواهانه» نیست و به دوستان سیاسی خود مثل ایران و ونزوئلا خیانت نمی‌کند.

لاوروف در روزهای گذشته شرط گذاشته بود که پس از احیای برجام، باید روابط اقتصادی و نظامی روسیه با ایران از تحریم‌های جدیدی که غرب علیه روسیه اعمال کرده، تاثیر منفی نگیرد ولی پس از مدتی گفت که این درخواست در زمینه همکاری‌های هسته‌ای بوده است و در این زمینه از آمریکا تضمین گرفته است.

مقام‌های دولت آمریکا در واکنش گفته‌اند که شرط روسیه درباره روابط اقتصادی و نظامی با ایران «بی‌ربط» با برجام است و بحث همکاری‌های هسته‌ای نیز از تحریم‌ها معاف بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا اعلام کرد تحریم‌های غرب می‌تواند تولید و صادرات نفت روسیه را ۳۰ درصد کاهش دهد.

ایران و ونزوئلا، در صورت رفع تحریم‌های آمریکا قادر به افزایش روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت طی ماه‌های آینده هستند.

ایران همچنین ۱۱۰ میلیون بشکه نفت بی‌مشتری انبار شده در تاسیسات خشکی و تانکرهای لنگر انداخته در خلیج عرب دارد که می‌تواند به سرعت راهی بازار شده و بخشی از افت صادرات نفت روسیه را جبران کند.

آقای لاوروف در ادامه گفته است آمریکا با عربستان، قطر و امارات در تماس است تا نفت و گاز آنها را جایگزین روسیه کند، اما جواب مثبتی از آنها نگرفته است.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا