ایران

لاوروف: روسیه و ایران برای دور زدن تحریم‌ها همکاری می‌کنند

وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه دهم فروردین در دیدار با حسین امیرعبداللهیان گفت مسکو با ایران برای برداشتن گام‌های عملی در تلاش برای دور زدن تحریم‌های غرب همکاری خواهد کرد.

وزیران خارجه ایران و روسیه که برای حضور در یک همایش به چین رفته‌اند با یکدیگر دیدار کردند؛ سرگئی لاوروف در این دیدار گفت مسکو با ایران برای دور زدن تحریم‌های غرب همکاری می‌کند.

وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه دهم فروردین در دیدار با حسین امیرعبداللهیان گفت مسکو با ایران برای برداشتن گام‌های عملی در تلاش برای دور زدن تحریم‌های غرب همکاری خواهد کرد.

به نوشته رویترز، مشخص نیست که لاوروف به تحریم‌های اخیر علیه روسیه اشاره کرده یا تحریم‌ها علیه ایران منظورش بوده است.

با این حال در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره همکاری دو کشور برای دور زدن تحریم‌ها منتشر شد؛ از جمله چند روز پیش روزنامه تلگراف به نقل از برخی مقام‌ها گزارش داد که ایران محرمانه به روسیه تعهد داده است تا در ازای حمایت مسکو از توافق هسته‌ای جدید، به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها کمک کند.

برخی رسانه‌های روسیه نیز به موضوع استفاده از تجربه ایران در دور زدن تحریم‌ها اشاره کرده‌اند.

همچنین به گزارش اینترفکس، وزارت ترابری روسیه از توقیف و ضبط ۷۸ هواپیمای روسیه در خارج از کشور خبر داده و مقام‌های مسکو گفته‌اند «تجربه ایران» در زمینه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در وضعیت مشابه راهنمای روسیه است.

حسین امیرعبداللهیان نیز در دیدار روز چهارشنبه‌اش با وزیر خارجه روسیه گفت جمهوری اسلامی مخالف اعمال تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه علیه روسیه است.

روز چهارشنبه همچنین سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت در روابط ایران و روسیه «چالش‌هایی به وجود آمده که در نتیجه رویکرد غیرواقع‌بینانه برخی کشورهای غربی نسبت به جهان و روابط بین‌المللی است.»

این سخنان در حالی بیان شده که دور هشتم مذاکرات وین از بیستم اسفند پس از شروط روسیه برای مستثنی شدن روابط تجاری خود با ایران از تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین، متوقف شد و تیم‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود بازگشتند.

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هشتم اسفند گفته بود که روسیه می‌خواست از لغو تحریم‌های نفتی ایران جلوگیری کند زیرا بازگشت ایران به بازار نفت به نفع روسیه نیست.

او گفته بود که که پس از غلبه بر مانع‌تراشی روسیه، اکنون تهران خودش مانع ایجاد کرده است.با این حال امیر عبداللهیان روز چهارشنبه در دیدار با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر گفته که «آمریکا باید از زیاده خواهی دست بردارد تا مذاکرات وین به نتیجه لازم در زمینه بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود منجر شود.»

وزیر خارجه ایران برای حضور در سومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین حضور دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا