جهاندانش و فن آوریسیاست

لیتوانی: تلفن های چینی خود را دور بیندازید

وزارت دفاع لیتوانی با اشاره به یک گزارش امنیتی به شهروندان خود توصیه کرد تلفن های هوشمند خود را که ساخت چین است، به سطل زباله بیندازند.

وزارت دفاع لیتوانی با اشاره به یک گزارش امنیتی که وجود یک مکانیسم سانسور داخلی در تلفن همراه ساخت «شیائومی» چین را پیدا کرده بود، به شهروندان خود توصیه کرد تلفن های هوشمند خود را که ساخت چین است، به سطل زباله بیندازند.

مرکز ملی امنیت سایبری لیتوانی روز سه شنبه ۳۰ شهریور اعلام کرد که گوشی «ام‌آی ۱۰تی ۵جی» ساخت «شیائومی» چین می تواند عباراتی مانند “تبت را آزاد کنید”، “زنده باد استقلال تایوان” و “جنبش دموکراسی” را تشخیص داده و سانسور کند.

بر اساس این گزارش، برنامه های از پیش نصب شده روی تلفن، مانند مرورگر اینترنت ام‌آی، به طور مرتب لیستی از کلمات ممنوعه که توسط شیائومی تهیه شده است را دریافت می کنند.

مرکز ملی امنیت سایبری لیتوانی اعلام کرد که اگرچه این عملکرد در گوشی های فروخته شده در اروپا غیرفعال است، اما این قابلیت را دارد که بدون اطلاع کاربر فعال شود.

تاتوویداس بکسیس، سرپرست نوآوری در مرکز ملی امنیت سایبری لیتوانی گفت: “ما دریافتیم که تلفن های شیائومی که در لیتوانی فروخته می شوند عملکرد فیلترینگ محتوا را غیرفعال کرده و محتوا را سانسور نمی کنند، اما لیست کلمات کلیدی سانسور شده به صورت دوره ای به این گوشی ارسال می شود.”

بکسیس افزود: “دستگاه می تواند در هر زمان بدون اطلاع کاربر فعال شود تا عملکرد را از راه دور فعال کرده و سانسور محتوای بارگیری شده را آغاز کند.”

مارگریس ابوکویچیوس، معاون وزیر دفاع لیتوانی نیز، به خبرنگاران گفت که مصرف کنندگان نباید از تولید کنندگان چینی گوشی بخرند.

وی گفت: “توصیه ما این است که گوشی‌های چینی جدید نخرید و گوشی های قبلی خریداری شده را در اولین فرصت از بین ببرید.”

فروشگاه برنامه هواوی نیز خطرناک است؛ سایر تلفن های مورد بررسی توسط مرکز ملی امنیت سایبری لیتوانی عبارتند از «هواوی پی۴۰ ۵جی» و «وان‌پلاس ۸تی ۵جی».

بر اساس این گزارش، اپلیکیشن اپ‌گالری داخلی هواوی نیز به طور خودکار جستجوها را به فروشگاه های برنامه های شخص ثالث که دارای بدافزار هستند، هدایت می کند و تهدیدی امنیتی برای کاربران محسوب می شود.

مرکز ملی امنیت سایبری لیتوانی اعلام کرد که هیچ آسیب پذیری امنیتی در گوشی «وان‌پلاس» پیدا نشده است.

بیانیه شیائومی؛ پس از هشدار به کاربران در لیتوانی، بیانیه ای از سوی شیائومی اعلام شد. در بیانیه ای که به رویترز ارسال شده، آمده است: “دستگاه های ما ارتباطات کاربران را سانسور نمی کنند و هرگز هم نخواهند کرد.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا