خاورمیانه

ماکرون: ترامپ را متقاعد می کنم بخشی از تحریم‌های ایران را رفع کند!

رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید در دیدار با همتای آمریکایی‌اش، از او خواهد خواست بخشی از تحریم‌های ایران را رفع کند تا راه مذاکره با تهران هموار شود

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه گفت در جریان نشست گروه ۲۰ در «اوساکا» ژاپن از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواهد خواست بخشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را رفع کند، تا بلکه بتوان با ایران وارد مذاکره شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماکرون در جمع گروهی از خبرنگاران که همراه او از شهر «توکیو» ژاپن به «کیوتو» می‌رفتند، گفت: «می‌خواهم ترامپ را متقاعد کنم که روند مذاکرات را بازگشایی کند، تحریم‌های مشخصی را به عقب بازگرداند تا به مذاکره شانسی بدهد.»

وی گفته است که در مذاکرات مد نظر او، باید مجموعه‌ای موضوعات از برنامه هسته‌ای گرفته تا فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مورد بحث قرار گیرد.

رئیس جمهور فرانسه در ادامه اظهارات خود تصریح کرده که دو اولویت دارد؛ نگه داشتن ایران در توافق هسته‌ای و جلوگیری از وقوع درگیری نظامی.

وی گفته است که تنش‌ها در حال افزایش است و برای من اولین مسئله این است که هیچ خروجی از این چارچوب (توافق هسته‌ای) اتفاق نیفتد. دومین موضوع نیز این است که فردا در دیدار با رئیس جمهور ترامپ درباره این مسئله گفت‌وگو خواهم کرد که هر کاری برای جلوگیری از وقوع یک درگیری نظامی انجام بگیرد.

وی در ادامه افزوده است: فرانسه بر این باور است که پهپاد آمریکایی بر فراز آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده که ساقط شده است. بنابراین، این یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شود که گامی دیگر در تشدید این وضعیت است.

رئیس‌جمهور فرانسه ساعتی پیش هم گفت در تماس تلفنی با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، به او گفته است که خروج از توافق هسته‌ای یا هر اقدامی که چنین پیامی ارسال کند، اشتباه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا