جهان

مایک پمپئو خواستار حمایت جامعه جهانی از تُرک‌های اویغور شد

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا که به قزاقستان سفر کرده است از جامعه جهانی خواست تا برای پایان یافتن فشار دولت چین علیه تُرک‌های اویغور تلاش کنند.

به گزارش رویترز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از جامعه بین المللی خواست تا نسبت به تامین امنیت تُرک‌های اویغور و قزاق که در تلاش برای فرار از چین و پناه گرفتن در کشوری دیگر هستند، تلاش کنند.

 

پمپئو که به قزاقستان سفر کرده در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای قزاق خود با تاکید بر این موضوع اظهار داشت: بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور و قزاق در اردوگاه‌های اجباری چین زندانی شده‌اند. از همه کشورها می‌خواهم که برای پایان دادن به فشارهای چین تلاش کنند. همچنین از جامعه بین المللی می خواهیم تا نسبت به تامین امنیت تُرک‌های اویغور و قزاق که در تلاش برای فرار از چین و پناه گرفتن در کشوری دیگر هستند، اقدام کنند.

وی همچنین با ابراز خرسندی از توسعه اقتصادی، تقویت دموکراسی و اصلاحات در قزاقستان گفت: از حق آزادی انتخاب قزاقستان در ایجاد روابط تجاری با کشورهای دیگر حمایت می کنیم و اعتقاد داریم مشارکت با شرکت های آمریکایی بهترین نتیجه را برای هر کشوری خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به پیشقدمی قزاقستان در بازگرداندن تروریست های خارجی و خانواده هایشان از عراق و سوریه، ابراز امیدواری کرد که این اقدام الهام بخش سایر کشورها باشد.

مختار تلیئوبردی، وزیر امور خارجه قزاقستان نیز در این نشست خبری مشترک اظهار داشت: حضور طولانی مدت ایالات متحده آمریکا در منطقه باعث فعال شدن سرمایه گذاری و فناوری به اقتصاد منطقه آسیای میانه و بهبود کیفیت زندگی کشورها خواهد شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا