آذربایجانایرانمقالات

ما تقویممان را می‌نویسیم / فرمان فرضی

چند سال پیش در چنین روزهایی، یک کارناشناس کارنابلد، در تلویزیون ملی این کشور به حکیم فضولی توهین کرد، و فضای فرهنگی و مدنی آذربایجان را متشنج کرد.
▪️به فاصله چند ساعت، بیانیه‌ای از سوی فعالین مدنی و فرهنگی آذربایجان صادر شد و این بیانیه در کمتر از ده ساعت، توسط دوازده هزار نفر از فعالین فرهنگی آذربایجان امضا شد، که تا آن روز و تا امروز امری بی‌سابقه محسوب می‌شود.
▪️فعالین فرهنگی ما به آن بیانیه بسنده نکرده، و در اقدامی سنجیده و بسیار هوشمندانه، روز بیستم اردیبهشت را بصورت نمادین “روز حکیم فضولی و روز شعر تورکی” نام گذاشتند و در تقویم عمومی خود ثبت کردند.
▪️به نظر من، این نوع مواجهه با تهدید، یکی از حیاتی‌ترین راهکارهای حیات مدنی یک ملت است، و اگر این راهکار تمرین بشود، هر تهدیدی فرصت تلقی خواهدشد.
▪️در جهانی که در تقویمش برای پنگوئن و خرس قطبی و عینک و شلوار و شال گردن و قهوه و چای، روز جهانی وجود دارد، چرا نسیمی و فضولی و دده قورقود و هزاران مفاخر ارزشمند ما جایگاهی نداشته باشند؟! جوابش روشن است: هر ملتی تقویمش را خودش می‌نویسد، ما هم تقویممان را باید خودمان بنویسیم.

سه سال پیش در چنین روزهایی در شبکه چهار صدا و سیما کارشناس برنامه ای آموزش علنا به حکیم محمد #فضولی از شاعران پر آوازه #آذربایجان توهین کرد که به فاصله چند ساعت فعالین مدنی آذربایجان بیانیه ای تهیه کردند کخ توسط دوازده هزار نفر از فعالین مورد امضا قرار گرفت فعالین مدنی به این بیانیه بسنده نکرده و روز بیستم اردیبهشت را بصورت نمادین “روز حکیم فضولی و روز شعر #تورکی” نامیدند
یکسال پیش از آن نیز مجسمه ملا محمد فضولی از پارکی در تبریز ناپدید شد
ملا محمد فضولی شاعر پر آوازه آذربایجان که دیوانهایی به زبان ترکی، عربی و فارسی دارد جزو شاعران پر آوازه این سرزمین بوده و مابین سالهای ۸۸۵ تا ۹۶۳ هجری قمری در آذربایجان میزیسته
قبر ایشان هم اکنون در کربلای عراق میباشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا