ایران

مجسمه‌ها و ائلمان‌های تورکی هم از بی‌فرهنگی، تبعیض و لودگی ایرانی در امان نیستند

انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که در آن فردی را در حال حمله با حرکات نامناسب به ائلمان زن‌ومرد تورک [قاشقایی] در شهرستان خورموج نشان می‌دهد، بار دیگر زنگ خطر بی‌فرهنگی، تبعیض و لودگی را در جغرافیای ایران به صدا درآورد.

ین ویدئو که زمان دقیق آن مشخص نیست، اما گفته می‌شود مربوط به قبل است، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و واکنش‌های منفی بسیاری از کاربران را به دنبال داشت. مردم با محکوم کردن این رفتار زشت و ناپسند، خواستار برخورد با چنین لودگی‌هایی شدند.

این ائلمان در ورودی شهر خورموج در قاشقایی یورد از سمت «قافلان دوز» (پلنگ دشت‌) قرار دارد.

افراد، محصول تاریخ، فرهنگ و اخلاق جامعه‌ای هستند که در آن زندگی می‌کنند. شاید این تصاویر در نزد جامعه فارس فرهنگ، طنز و شیرین کاری به نظر برسد، اما فرهنگ، تاریخ و اخلاق جامعه تورکان این موارد را لودگی و بی فرهنگی می‌دانند. تفاوتها را باید دید.

توهین به نمادهای فرهنگی، توهین به هویت یک ملت است

اگرچه تورکان قاشقایی سهم زیادی در نمادهای فرهنگی و … در جغرافیای اشغالی خود ندارند، اما همان اندک‌ها هم که هستند از بی‌فرهنگی‌ها، تبعیض‌ها و لودگی‌ها در امان نیستند. مجسمه‌ها و المان‌های فرهنگی، نمادی از هویت و تاریخ یک ملت هستند. بی‌احترامی به این نمادها، به مثابه بی‌احترامی به فرهنگ آن ملت است. متاسفانه این اولین بار نیست که شاهد چنین رفتارهای زننده‌ای در جامعه هستیم. پیش از این نیز شاهد بوده‌ایم.

تفکری که نقوش خطوط باستانی تورکان و تامغاهای تورکان را روی یک تخم‌مرغ تزئینی در تبریز را بر نمی‌تابد، برایش این اتفاقات عادی است.

بی‌فرهنگی و رفتارهای توهین‌آمیز، ریشه در تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه دارد. زمانی که ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در جامعه به طور مساوی مورد احترام و حمایت قرار نگیرند، شاهد بروز چنین رفتارهایی خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا