اقتصادایران

مجلس تصویب کرد؛ واحد پول ایران تومان می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را تصویب کردند.

براساس این مصوبه ماده یک قانون پولی و بانکی کشور و بندهای آن که مصوبه ۱۸ /۴/ ۱۳۵۱ می‌باشد، با اصلاحات بعدی به تومان تغییر خواهد کرد و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد قران است.

پیش از این بانک مرکزی ایران در لایحه خود پیشنهاد داده بود که هر تومان معادل ۱۰۰ پارسه باشد.

این لایحه در نظر دارد با یک ماده واحده و ۵ تبصره با حذف چهار صفر از پول ایران، اصلاح پول کشور در مبادلات را محور قرار دهد.

علی ربیعی سحنگوی دولت ایران، در توییتی که دیروز منتشر کرده بود گفت: «فردا در مجلس، برای اصلاح چهارصفر از پول ملی بحث می‌شود. مردم به تومان صحبت و مراکز رسمی به ریال ثبت می کنند. حتی تومان می‌نویسیم و تومن می‌گوییم.
حذف چهارصفر یک کار لازم برای ساده کردن روابط مالی است.»

بر این اساس:

ماده یک- واحد پول ایران تومان  است وهر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد قران است.

تبصره ۱-  برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و تعهدات کشور در مقابل صندوق بین المللی پول محاسبه و تعیین می‌شود.

تبصره ۲ – دوره گردش موازی و اعتبار هم زمان تومان و قران که در این قانون دوره گذار نامیده می‌شود حداکثر سه سال با رعایت تبصره چهار این ماده می‌باشد. طریقه جمع آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال بر طبق مفاد بنده ب ماده ۳ و بند ج ماده ۴ این قانون حسب مورد تعیین و اجرا می‌شود.

تبصره ۳ – پس از پایان دوره گذار تعهداتی که بیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است تنها با واحد پول تومان و یا اجزای آن قابل ایفا است.

تبصره ۴ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ترتیبات اجرای لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

تبصره ۵ – آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

دوره گذار تبدیل شدن واحد پولی به تومان طی مدت سه سال انجام خواهد پذیرفت.

در واکنش به این پیشنهادات نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه بازی با صفرها ارزش را به پول ملی برنمی گرداند، گفت: «اگر بنا بود با جابجایی صفرها ارزش پول ملی برگردد، همه دانشگاه های اقتصادی جهان را تعطیل و بازی با صفرها را به جریان می انداختند.»

آقای قاضی‌پور در ادامه گفت: «در عمل هیچ اتفاق جدیدی نمی افتد و سیر کاهش ارزش پول ملی صورت گرفته است و ثروتمندان با حرص و ولع بیشتری اموال کارگران، کشاورزان و طبقات ضعیف جامعه را به غارت می برند.»

لازم به ذکر است که بحث حذف چهار صفر و تعیین تومان به عنوان واحد پول ایران از دی ماه ۹۶ در دولت روحانی مطرح شده بود.

مقامات دولت می‌گویند وجود تورم مزمن و کاهش قدرت خرید واحد پول ملی، مشکلاتی مانند افزایش حجم اسکناس در گردش و نیز عدم استفاده از نام واحد پول رسمی (ریال) و جایگزینی آن با واژه غیر رسمی «تومان» را به دنبال داشته است.

عبدالرضا همتی رییس کل بانک مرکزی نیز گفت: «به عنوان مسوول بانک مرکزی قول می‌دهم که تلاش کنیم این کار در اسرع وقت انجام شود.»

آقای همتی همچنین با اشاره به کاهش اسکناس در پی حذف صفر، می‌گوید شمار اسکناس‌های در چرخش از ۹ میلیارد به ۲.۲ میلیارد کاهش خواهد یافت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا