ایرانجهان

مجلس نمایندگان آمریکا طرح تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه ۱۲ آبان طرحی را با حمایت اعضای دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه برای تشدید تحریم‌های نفتی ایران تصویب کرد.

طرح «توقف اجازه پهلو گرفتن کشتی‌های حامل نفت ایران» در مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۴۲ رای موافق در مقابل ۶۹ رای مخالف تصویب شد.

مایک لاولر، نماینده جمهوری‌خواه، و جرد مسکوویتس، نماینده دمکرات، در بیانیه‌ای تصریح کردند که این طرح «گامی حیاتی در جلوگیری از ادامه حمایت مالی ایران از ترور در سراسر خاورمیانه است.»

آنها همچنین از حمایت گسترده اعضای دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان از این طرح استقبال کرده‌اند.

مایک لاولر و جرد مسکوویت در ادامه بر اهمیت تلاش برای پاسخگو کردن ایران به خاطر «اقداماتش در حمایت از سازمان‌های تروریستی» تاکید کردند.

این دو نمایندکنگره آمریکا گفتند: این طرح «پیام روشن و محکمی به طرف‌ها و بازیگرانی مانند چین، روسیه و دیگران است که به ایران برای تامین مالی ترور کمک نکنند و گرنه با عواقب چنین اقدامی مواجه خواهند شد.»

این طرح برای تبدیل شدن به قانون٬ می‌بایست ابتدا به تصویب مجلس سنای آمریکا برسد و سپس توسط جو بایدن٬ رئیس جمهور آمریکا٬ امضا شود.

تصویب این طرح در حالی صورت گرفته است که به گفته مقامات جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های گسترده ایالات متحده٬ فروش نفت ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

جواد اوجی، وزیر نفت دولت رئیسی، چهارم فروردین ماه و در آغاز سال جاری با بیان اینکه ایران «در سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰» نفت صادر کرده است، گفته بود: «امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ایران ثبت می‌شود.»

او همچنین در ۸ مهر ماه سال جاری از «افزایش صادرات نفت» ایران خبر داد و گفت: «با تلاش همکارانم در وزارت نفت آمار تولید و صادرات نفت خام، میعانات و فرآورده‌های نفتی هر روز رو به افزایش است.»

کپلر، شرکت اطلاعات کالا که ردیابی نفتکش‌ها را نیز انجام می‌دهد، ۲۴ مرداد در گزارشی اعلام کرد، ایران در ماه جاری میلادی روزانه حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت خام به چین صادر می‌کند که بالاترین میزان صادرات به این‌ کشور در یک دهه اخیر خواهد بود.

خبرگزاری رسمی دولت ایران، ایرنا، در ۱۳ شهریور ماه گزارش داده بود که «ایران در ماه اوت، مرداد ماه، روزانه یک میلیون و ۷۰۰ میلیون بشکه نفت خام و ۱۵۲ هزار بشکه میعانات» صادر کرده و «کل صادرات نفت و میعانات گازی ایران در این ماه ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز» بوده است و این «رقم بالاترین میزان صادرات نفت ایران در پنج سال گذشته یعنی از زمان خروج آمریکا از برجام» است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا