خاورمیانه

محمد بن سلمان رئیس شورای وزیران عربستان شد

ملک سلمان، پادشاه عربستان روز سه‌شنبه پنجم مهر ماه در فرمانی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور را به عنوان رئیس شورای وزیران منصوب کرد.

براساس این فرمان خالد بن سلمان، دیگر فرزند ملک سلمان که از محمد بن سلمان جوان‌تر است به عنوان وزیر دفاع عربستان منصوب شد. خالد بن سلمان پیش از این معاون وزیر دفاع بود.

رویترز می‌گوید، هر چند محمد بن سلمان سمت ولیعهدی را به عهده دارد ولی در عمل حاکم عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان و متحد اصلی ایالات متحده در خاورمیانه، است.

طبق این گزارش سمت فیصل بن فرحان، وزیر خارجه، عبدالعزیر بن‌سلمان٬ وزیر انرژی، خالد بن عبدالعزیر الفلیح٬ وزیر سرمایه‌گذاری، عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز٬ وزیر کشور و محمد بن عبدالله الجدان٬ وزیر امور دارایی در کابینه این کشور تغییر نکرده است.

در این فرمان همچنین آمده است که ملک سلمان همچنان در نشست‌های کابینه که در آن شرکت می‌کند، ریاست را بر عهده خواهد داشت.

ساعاتی پس از انتشار این فرمان تلویزیون دولتی عربستان سعودی، ملک سلمان را در حال ریاست بر جلسه روز سه‌شنبه کابینه این کشور نشان داد.

ملک سلمان ۸۶ ساله در سال ۲۰۱۵ به پادشاهی عربستان رسید. او در دو سال گذشته چندین بار در بیمارستان بستری شده است. محمد بن سلمان از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به ولیعهدی عربستان رسید، تلاش‌های گسترده‌ای را برای ایجاد تغییر در این کشور آغاز کرده است.

رویترز می‌گوید، محمد بن سلمان تلاش‌ها برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت را هدایت کرده، او همچنین به زنان اجازه رانندگی داد و قدرت روحانیون بر جامعه را کاهش داده است.

اصلاحات محمد بن سلمان با سرکوب گسترده مخالفان همراه شد و اعضای خاندان سلطنتی فعالان سیاسی و حقوق زنان و همچنین بازرگانان زندانی شدند.

قتل جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه‌نگار سعودی که برای واشینگتن‌پست نیز مطلب می‌نوشت، در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸، اعتبار وی را خدشه‌دار کرده و روابط پادشاهی با ایالات متحده و دیگر متحدان غربی را تیره کرده است.

جمال خاشقجی در پاییز ۲۰۱۸ در سفر به استانبول برای دریافت اسناد رسمی مربوط به طلاق همسر پیشین خود،که به او امکان می‌داد تا با یک زن شهروند ترکیه ازدواج کند، در ساعت اول ورود به کنسولگری سعودی، سلاخی شد.

جمال خاشقجی در سال‌های آخر عمر خود اجازه اقامت و کار در آمریکا را داشت اما شهروند آمریکا نبود.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا