ایرانجهان

مخالفت ارشدترین ژنرال آمریکا با حذف نیروی قدس سپاه از «فهرست تروریستی»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با حذف نیروهای قدس سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی آمریکا مخالفت کرد.

حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم آمریکا یکی از خواسته های تهران برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام عنوان می شود.

ژنرال مارک الکساندر میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده پنج‌شنبه (18 فروردین) گفت که با حذف نام نیروی قدس سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی موافق نیست.

ژنرال مارک الکساندر میلی به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت که اعتقاد دارد نیروی قدس سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و از حذف این نیرو از سیاهه ترور حمایت نمی‌کند.

ژنرال میلی روز چهارشنبه نیز در نشست توجیهی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، جمهوری اسلامی ایران را یکی از چهار تهدید ثابت برای آمریکا توصیف کرده بود.

بر اساس گزارش‌های متعدد، دولت جو بایدن در حال بررسی احتمال حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی در برابر تضمین تهران به مهار نیروهای وابسته به خود است.

نیروی قدس یکی از بازوان سپاه پاسداران است که در یک دوره طولانی زیر نظر تروریست قاسم سلیمانی اداره می‌شد و بعد از به هلاکت رسیدن او، اکنون زیر نظر اسماعیل قاآنی است.

نیروی قدس مسئولیت اصلی عملیات نظامی و تروریستی برون‌مرزی سپاه در منطقه را در دست دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، یک روز پیش از این اظهارات ژنرال میلی، در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت که سپاه پاسداران را یک نیروی تروریستی می‌داند اما افزود به جزئیات مسائلی که در این باره در مذاکرات وین مطرح شده، ورود نمی‌کند.

وب‌سایت اکسیوس دو هفته پیش نوشته بود که با وجود آمادگی دولت جو بایدن برای پاک کردن نام سپاه، تهران حاضر نشده است که به‌طور علنی برای کنترل نیروهای متحد خود در منطقه و کاهش تنش تعهد بدهد بلکه پیشنهاد کرده که یک نامه ضمنی در این رابطه ارائه کند.

سپاه پاسداران از جمله به دلیل پشتیبانی نظامی از دولت سوریه، شورشیان حوثی یمن و حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا