ایرانجهان

مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره با احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی

پس از نشست محرمانه روز سه‌شنبه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با کمیته روابط خارجی سنا، سناتورهای جمهوری‌خواه که از این جلسه خارج می‌شدند آشکارا از مخالفت خود با حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی می‌گفتند.

اعضای جمهوری‌خواه کنگره با احتمال اقدام دولت بایدن در حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت کردند و نسبت به پیامدهای آن برای آمریکا و متحدانش هشدار دادند.

پس از نشست محرمانه روز سه‌شنبه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با کمیته روابط خارجی سنا، سناتورهای جمهوری‌خواه که از این جلسه خارج می‌شدند آشکارا از مخالفت خود با حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی می‌گفتند.

جیم ریش، عضو جمهوری‌خواه سنا، پس از این نشست در بیانیه‌ای گفت که توافق هسته‌ای که در قالب تعلیق تحریم‌ها بین ۹۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار در اختیار ایران بگذارد، تحریم‌های بدترین ناقضان حقوق بشر را در ایران کاهش ‌دهد و سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف ‌کند، مطابق منافع ملی آمریکا نیست.

او افزود: نکته بدتر درباره توافق هسته‌ای مورد نظر با ایران این است که ولادیمیر پوتین را قادر خواهد کرد که زرادخانه هسته‌ای خود را بسازد. دولت باید بایدن از مذاکرات وین خارج شود.

جاش هالی، سناتور جمهوری‌خواه، نیز به ایران اینترنشنال گفت: «بایدن رییس‌جمهوری است که در مدت شش ماه دو کشور مستقل، یعنی افغانستان و اوکراین را از دست داد. حالا او به دنبال راهی برای ایران است. او چه می‌خواهد؟»

بن کاردین، سناتور دموکرات نیز گفت سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و نباید از فهرست این سازمان‌ها حذف شود.

در همین حال، درل آیسا، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، و تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، طرحی را به کنگره ارائه کردند که لغو تحریم‌های مرتبط با همکاری در برنامه هسته‌ای ایران را ممنوع می‌کند.

از سوی دیگر، ده‌ها نفر از اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور از مذاکرات هسته‌ای با ایران، تاثیر آن بر شرکای ایالات‌متحده و نیز احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ابراز نگرانی کردند.

اسکات فرانکلین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: سپاه پاسداران حامی اصلی تروریسم در جهان امروز است. من و همکارانم از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌خواهیم که تحت هیچ شرایطی سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی حذف نشود.

همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا و رابرت اوبراین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، و جان رتکلیف، مدیر پیشین اطلاعات ملی آمریکا در دولت قبلی، در بیانیه‌ای مشترک گفتند حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی یک «تسلیم‌شدگی خطرناک» و «نفی این واقعیت اساسی است که ماموریت اصلی سپاه پاسداران گسترش تروریسم است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا