آذربایجان

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: آموزش زبان ترکی قرار است به‌صورت آزمایشی و محدود انجام شود

پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، عنوان می‌کند که اجرای برنامه بومی در اختیار استان‌هاست و می‌توانند ساعت، پایه، تحصیلی، کلاس، منطقه، ناحیه و محتوا را به شکل آزمایشی خودشان تدوین کنند. به شرطی که مدت زمان آن در طول سال تحصیلی از ۶۰ ساعت بیشتر نشود. تصمیم اولیه ما این است که در پنج ناحیه تبریز هر ناحیه یک مدرسه این برنامه اجرا شود.

جعفر پاشایی، همچنین درباره کتابی که قرار است برای آموزش زبان ترکی تدوین شود، می‌گوید: در این ابلاغیه تصریح شده است که هر استان می‌تواند به‌صورت جداگانه برای این طرح محتوا تدوین کند. همین الآن برای مقطع پیش‌دبستانی هر استان به تناسب ظرفیت خودش تدوین محتوا می‌کند. مثلاً در استان آذربایجان شرقی، ۹ جلد کتاب برای پیش‌دبستانی را خودمان تدوین کردیم و نیازی به مرکز هم نیست چون این مطلب در قانون تصریح شده است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بیان می‌کند: نکته دیگر این است که «مرکز پژوهشی آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه» کل کشور در تبریز است که کار ویژه آن تولید محتوا برای دوزبانه‌ها در کل کشور است. این مرکز زیر نظر سازمان پژوهشی برنامه‌ریزی درسی کشور است و کتابی که قرار است طبق آن آموزش داده شود توسط این مرکز تأیید خواهد شد.

پاشایی عنوان می‌کند که اجرای برنامه بومی در اختیار استان‌هاست و می‌توانند ساعت، پایه، تحصیلی، کلاس، منطقه، ناحیه و محتوا را به شکل آزمایشی خودشان تدوین کنند و تصمیم اولیه ما این است که در پنج ناحیه تبریز هر ناحیه یک مدرسه این برنامه اجرا شود.

وی درباره اجرای برنامه‌های بومی در سایر مدارس استان نیز اظهار می‌کند: محتوا و اجرای این برنامه را در اختیار مدارس قرار دادیم و آن‌ها خودشان در شورای مدرسه با مسئولیت مدیر مدرسه تصمیم خواهند گرفت که چه برنامه‌ای را اجرا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا