ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس: صنعت ایران دچار «رشد منفی» است

مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی می‌گوید هم رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن بدون محاسبه نفت منفی شده و هم روند تشکیل سرمایه خالص این بخش زیر صفر بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود که روز یکشنبه ۱۰ دی منتشر شده است، خبر داده که بدون در نظر گرفتن نفت، رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن در تابستان امسال «منفی ۴ دهم درصد» بوده است.

این گزارش می‌افزاید لایحه بودجه سال آینده در بخش صنعت نیز انقباضی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین اعلام کرده در سال‌های اخیر به رغم رشد سرمایه‌گذاری، به دلیل بالا بودن نرخ استهلاک، خالص سرمایه گذاری ثابت در بخش صنعت منفی شده و علاوه بر آن سهم سرمایه‌گذاری از تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است.

مقامات و نهادهای دولتی طی ماه‌های گذشته مدام از «رشد اقتصادی» و «جهش سرمایه‌گذاری» در کشور خبر می‌دهند، اما حتی آمارهای ارائه شده در این زمینه نیز در تضاد چشمگیر با هم هستند.

برای نمونه مرکز آمار ایران طی گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد، مدعی شد رشد اقتصادی کشور در تابستان امسال نسبت به تابستان ۱۴۰۱ حدود ۷.۱ درصد رشد کرده است. این در حالی است که چند روز قبل از آن بانک مرکزی همین رقم را ۳.۶ درصد گزارش کرده بود؛ یعنی اختلافی ۱۰۰ درصدی در آمار دو نهاد رسمی جمهوری اسلامی.

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی ایران در سال جاری تنها ۳ درصد باشد که بخش عمده آن به خاطر افزایش تولید و صادرات نفت ایران است.

هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره منفی شدن تشکیل سرمایه خالص بخش صنعت در حالی است که بخش‌های دیگر، خصوصا عمران و کشاورزی نیز با چالش مشابهی مواجه هستند.

بانک جهانی نیز از روند منفی تشکیل سرمایه به تولید ناخالص داخلی ایران طی سه سال گذشته خبر داده است.

ایران در سال جاری خورشیدی تولید نفت خود را به مدد رشد صادرات نفت افزایش داده و رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در تابستان امسال به نزدیک ۱۸ درصد رسیده است.

این موضوع باعث شده تا رشد اقتصادی کشور در مجموع افزایش یابد، اما بخش‌های صنعت و خصوصا کشاورزی کماکان رشد منفی را ادامه می‌دهند.

از طرفی، آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد ایران از ابتدای پاییز نتوانسته صادرات نفت خود را افزایش دهد و حتی نسبت به تابستان روند نزولی هم داشته است.

آمارهای اوپک نیز نشان می‌دهد روند رشد تولید نفت ایران طی ماه‌های گذشته تقریبا متوقف شده است.

بدین ترتیب، انتظار نمی‌رود رشد بخش نفت ایران نیز بصورت پایدار ادامه یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا