ایرانسلامتی و زندگی

مسئولان اجرایی هنوز مرگبار بودن کرونا و قرنطینه را جدی نمی‌گیرند

آمارهای وزارت بهداشت در حالی روزانه منتشر می‌شود که برخی نمایندگان مجلس از سه هفته گذشته گفتند آمارهای مرگ ناشی از ویروس کرونا در قم و گیلان، بالاتر از آمار ‌وزارت بهداشت است.

مسئول عملیات مدیریت کرونا در تهران بزرگ از اینکه مسئولان اجرایی و مردم، مرگبار بودن کرونا و هشدار قرنطینه را جدی نمی‌گیرند، انتقاد کرد. به گفته زالی، تناقض‌ در تصمیمات و نداشتن شفافیت باعث بی‌اعتمادی مردم شده است.

در حالی که حسن روحانی به صراحت مخالفت خود را با هر نوع قرنطینه اعلام کرده، علیرضا زالی، مسئول عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در تهران بزرگ، اظهارنظر “مسئولان اجرایی و اداری” کشور را نشانه آن دانست که مرگبار بودن ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند.

آقای زالی امروز ۲۶ اسفند (۱۶ مارس) در گفت‌وگو با ایسنا، بی‌توجهی مردم برای ماندن در خانه را نتیجه تناقض‌ها در تصمیم‌گیری، اجرا نشدن بسیاری از مصوبات ستاد کلانشهر تهران، آماده نبودن الزامات اداری و بی‌توجهی‌ مسئولان و البته خود مردم دانست.

او با اذعان به اینکه برنامه‌های ایران در مورد اطلاع‌رسانی و انتقال درست مفاهیم مهم و حساسیت‌زای بیماری کووید-۱۹ به مردم و مسئولان، موفق نبوده است، تاکید کرد که “باید با مردم در مورد اپیدمی‌ها صادقانه صحبت کرد”. او تلویحاً از قرنطینه خانگی دفاع کرد و آن را یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا دانست.

حسن روحانی، رئیس جمهور دیروز مخالفت خود را با اعمال هرگونه قرنطینه اعلام کرد و گفت: «ما چیزی به نام قرنطینه نداریم. اصلا اینکه شایع شده در تهران یا بعضی شهرها برخی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل قرنطینه هستند، ‌اصلا چنین چیزی وجود ندارد. نه امروز قرنطینه است، نه ایام نوروز، نه بعد و قبلش و همه در کسب و کار و فعالیت خود آزادند.»

بر اساس تازه ترین آمار رسمی‌وزارت بهداشت، از ظهر دیروز تاکنون ۱۰۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در شهرهای کشور شناسایی شدند. به این ترتیب مجموع مبتلایان به این بیماری در سراسر ایران به ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر رسیده است.

از بین بیماران جدید شناسایی شده، ۱۲۹ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بیماری کووید۱۹ در کشور تا امروز(۲۶ اسفند ۹۸) به ۸۵۳ نفر رسیده است.

“پنهان‌کاری‌های بی‌مورد”
آمارهای وزارت بهداشت در حالی روزانه منتشر می‌شود که برخی نمایندگان مجلس از سه هفته گذشته گفتند آمارهای مرگ ناشی از ویروس کرونا در قم و گیلان، بالاتر از آمار ‌وزارت بهداشت است. آنها دولت را متهم می‌کنند که آمارهای واقعی را شفاف و صادقانه با مردم در میان نمی‌گذارد.

زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران امروز تلویحاً به همین نبود شفافیت مسئولان اشاره کرده و گفته است که “نباید مردم را بیش از حد ترساند و در آن‌ها تشویش ایجاد کرد و نه با کتمان حقایق و در واقع با پنهان‌کاری‌های بی‌مورد، مردم را از واقعیت‌ها دور نگه داشت”.

انتقاد از تناقض‌ها
اجرا نشدن بسیاری از مصوبه‌های ستاد مبارزه با ویروس کرونا در کلانشهر تهران و سرگردانی کارمندان و کارکنان، بخش دیگری از انتقادهای آقای زالی است که باعث شده مردم با تصمیم‌های دوگانه و “متناقض” مسئولان مواجه شوند و به گفته او “اعتماد عمومی” به سخنان مسئولان رنگ ببازد.

به نوشته سایت فرارو، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی از گلایه‌های مردم را این دانست که اگر باید در خانه بمانند، تکلیف‌شان با مقررات دست‌و‌پاگیر اداری محل کارشان چه می‌شود.

به گفته زالی، نتایج یک افکارسنجی نشان داده است که مردم از این گلایه دارند “وقتی اداره‌ها تعطیل نیستند و آنها مجبورند در محل کار خود حاضر شوند، چگونه می‌توانند در خانه بمانند” و از برنامه‌های پیشگیری از کرونا پیروی کنند.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران همچنین با تایید این موضوع که بخشی از مصوبات پیشگیری و مقابله با کرونا در استان تهران اجرا نشده است، به درخطر بودن جان شاغلان 15 گروه شغلی از جمله زنان سرپرست خانوار اشاره کرد که قرار بوده مشمول معافیت های اداری شوند، ولی هنوز مجبورند در شرایط وخیم آلودگی در محل کار خود حاضر شوند.

مسئولان مرخصی نمی‌دهند
او با استناد به تماس‌های مردمی، گفت که “مسئولان در ادارات با مرخصی استعلاجی موافقت نمی‌کنند. خیلی از مسئولان ادارات مستقر در تهران به کارکنان خود گفتند ما به شما مرخصی نمی‌دهیم و باید کار کنید”.

زالی، ماندن در خانه را نیازمند فراهم شدن الزام‌هایی دانست که هنوز در کلانشهرهایی مثل تهران فراهم نیست و همین باعث شده مردم برای رفتن به محل کار خود، راهی خیابان‌ها شوند؛ رفتن و برگشتنی که به همه‌گیری ویروس کرونا کمک می‌کند و بهانه‌ای می‌شود تا این ویروس دستکم تا پایان بهار ۹۹ همچنان قربانی بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا