آذربایجاناقتصادایرانمحیط زیست

معادن آذربایجان؛ در سال ۹۹ دست‌کم ۶۰ فقره پروانه بهره‌برداری معدن در آذربایجان‌غربی صادر شد

معاون معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان‌غربی روز یشکبه ۱۵ فروردین اعلام کرد تنها در سال ۹۹ دست‌کم «۶۰ فقره پروانه بهره‌برداری معدن» در این استان صادر شد.

پریسا عابدپور بدون اشاره به موادی که از این معادن استخراج می‌شود، به ایسنا گفت: «سالانه ۱۶ میلیون و ۵۳۴ هزار تن مواد معدنی از  معادن استان استخراج و راهی بازار های داخلی و خارجی می شود.»

وی با بیان اینکه «طی سال گذشته ۶۰ فقره پروانه بهره برداری در استان صادر شده است»، اظهار کرد: «با به بهره‌برداری رسیدن ۶۰ معدن در سال گذشته، ذخیره قطعی معادن یاد شده ۲۸ میلیون و ۱۱۵ هزار تن است که سالانه بیش از یک میلیون و ۲۶ هزار تن انواع مواد معدنی از این معادن استخراج خواهد شد.»

پریسا عابدپور همچنین از «۵۸ معدن دارای گواهی کشف در استان» که «در حال تکمیل عملیات اکتشافی خود هستند» و «در آینده به بهره برداری خواهند رسید»، خبر داد.

وی، «ذخیره قطعی» این «۵۸ معدن» را «۲۲ میلیون و ۹۹۱ هزار تن» اعلام کرد.

به گفته او «در حال حاضر ۵۰۴ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با حجم ذخیره قطعی بیش از یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون تن» در استان مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، شهرستان تیکان تپه (تکاب) در آذربایجان غربی با وجود دارا بودن دو معدن بزرگ طلای خاورمیانه (معادن طلای زره‌شوران و آغ‌دره) و هشتاد معدن سنگ، به دلیل سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، به یکی از محروم ترین شهرستان های کشور بدل شده است.

علاوه بر ۲ معدن طلای “زرشوران” و “آق‌دره” تکاب، آذربایجان‌غربی از نظر تنوع مواد معدنی با داشتن ۵۱ ماده معدنی جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تُن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

غلام‌رضا بابایی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در تاریخ ۱۵ مرداد ۹۹، با بیان اینکه: «خروج مواد معدنی به شکل خام از استان ضربه اساسی بر بنیان ها و درآمد های اقتصادی استان وارد می کند»، افزود: «فعالیت‌های معدنی باید توجیه و ارزش اقتصادی داشته باشند همچنین با استفاده از روش‌های صحیح معدنکاری که کمترین تخریب را در پی دارد، انجام شود و پیش‌بینی‌های لازم برای احیای مناطق آسیب‌دیده در نظر گرفته شود.»

همچنین بخوانید: سکانسی از «فیلم مستند معادن» از محمد علیمرادی بهمراه گزارش ای‌ان‌تی از معادن کل آذربایجان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا