ایراندانش و فن آوریسلامتی و زندگیسیاست

معاون علمی و فناوری حسن روحانی: کشور نیاز به واردات کیت‌های تشخیص ندارد

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری حسن روحانی در رونمایی سامانه تشخیص پونومی کویید ۱۹ گفت ایران نیازی به واردات تجهیزات مقابله با این ویروس را ندارد

سورنا ستاری که به همزاه علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران در رونمایی نخستین سامانه تشخیص پونومی کویید ۱۹ شرکت کرده بود گزارشی از شرکت های دانش بنیان که تجهیزات تشخیص کرونا تولید می کنند داد.

در این گزارش که پایگاه ایران کالا منتشر کرده او همچنین افزود: «در حال حاضر دو شرکت دانش بنیان در حوزه کیت تشخیص کرونا فعالیت می‌کنند و ۲۵۰ هزار کیت را تحویل داده‌اند.»

بنا به گفته معاون علمی و فناوری حسن روحانی «این شرکت‌ها ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار کیت در هفته را دارند. همچنین شرکت دیگری در حال اخذ تاییدیه در راستای تولید کیت تشخیص کروناست. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که دیگر نیاز به واردات کیت‌های تشخیص نداریم.»

وی با اشاره به تولید تجهیزات در زمینه مبارزه با کرونا گفت اتفاق مهم دیگری که توسط شرکت‌های دانش بنیان رخ داده است این است که دو شرکت به تولید ونتیلاتور ورود کرده‌اند و توانسته‌اند آنها را تولید کنند و نیاز بیمارستان‌ها را برطرف سازند.

ستاری با اشاره به تولید ماسک‌های مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان افزود: در ابتدای شیوع این ویروس تولید ماسک با مشکل مواجه بود که این شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات ساخت ماسک به عرصه تولید ماسک ورود پیدا کردند تا بتوانند نیاز کشور را از این منظر برطرف سازند.

در پایان ستاری گفت: دیگر نیازی به واردات برای مبارزه با کرونا نداریم و به واسطه شرکت‌های دانش بنیان کمبودها مرتفع شده است.

این در حالی است که  رئیس جمهور، وزیر خارجه و سایر مقام های ارشد ایران گفته بودند که تحریم های آمریکا مانع تامین نیازهای ایران برای مقابله با ویروس کرونا شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش از این در مورد تحریم های اعمال شده از طرف آمریکا گفته بود: “شادمانه از کشتن ایرانیان در نوروز و سال نوی ایرانی احساس غرور می کند”.

ایران همچنین از کشورها خواسته بود تحریم های آمریکا علیه ایران را اجرا نکنند. در این راستا سفیر ایران در بروکسل مقر اتحادیه اروپا در نامه ای به جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه از او خواسته بود با تحریم های ایالات متحده مخالفت کند.

آمریکا می گوید ورود تجهیزات پزشکی و دارو به ایران تحریم نیست و دونالد ترامپ هم گفته ایالات متحده آماده است تا در صورت تماس مقام های ایرانی برای مبارزه با ویروس کرونا کمک کند. ایران گفته است که به کمک های آمریکا احتیاج ندارد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته بود :«اگر رژیم ایران برای رویارویی با ویروس کرونا به پول نیاز دارد، می‌تواند از میلیاردهایی که در صندوق پوشش سرمایه معاف از مالیات خامنه‌ای وجود دارد، استفاده کند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا