جهانسلامتی و زندگی

مقامات چین به یكباره ۵۰ درصد به آمار قربانیان كرونا افزود

کارگروه کنترل و پیشگیری از بیماری شهر ووهان واقع در استان هوبه چین، امروز جمعه ۲۹ فروردین اعلام کرد در شمارش تلفات ویروس «کووید۱۹» در این شهر اشتباه رخ داده و تعداد جان‌باختگان را به‌طور ناگهانی در حدود ۵۰ درصد افزایش داد.

به گزارش «بلومبرگ»، این سازمان درباره دلیل اصلاح و افزایش شمار تلفات توضیح داد که تعدادی از بیماران نتوانسته بودند به بیمارستان بروند، تعدادی جا افتاده بودند و تعدادی نیز دوبار گزارش شده بودند. همچنین مشکلاتی در اخذ اطلاعات از بیمارستان‌های خصوصی، موقت و یا صحرایی که بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش کرده بودند، به این موضوع دامن زد.

بدین ترتیب شمار کل جان‌باختگان ویروس کرونا در شهر ووهان، با افزایش ۱۲۹۰ نفری به رقم ۳۸۶۹ نفر رسید. این افزایش که حدود ۵۰ درصد کل جان‌باختگان ووهان و حدود ۳۹ درصد قربانیان در چین است، تعداد کل فوتی‌های کشور چین را به ۴۶۳۶ نفر افزایش داد.

مسئولان ووهان همچنین به شمار مبتلایان در این شهر، ۳۲۵ نفر دیگر را نیز به دلیل اشتباه آماری مشابه اضافه کردند! امری که تعداد کل بیماران در چین را به ۸۲۶۹۲ نفر افزایش داد. این در حالی است که مسئولان چینی طی چند هفته اخیر، در نوبت‌هایی اعلام کرده بودند که میزان تلفات روزانه در ووهان به صفر رسیده و رتبه کشور چین در جدول شمار قربانیان نزولی شده بود.

آمارهای رسمی اعلام‌شده از سوی مقام‌های چین با پرسش‌ها و تردیدهایی روبه‌رو است، پکن اما این تردیدها را رد می‌کند. مقام‌ها در شبکه‌های اجتماعی اظهار داشته‌اند که بسیاری از این موارد «اشتباه گزارش شده بود»، به تاخیر افتاده بود، یا به کلی در آمار در نظر گرفته نشده بود.

شمار تازه تلفات انسانی به شمار کلی و رسمی درگذشت‌های چین نیز افزوده و این رقم را به ۴۶۳۲ تن رسانده است که جهشی ۴۰ درصدی محسوب می‌شود.

آمار تازه در حالی ارائه شده که پکن با انتقادهایی در مورد نحوه ارائه اطلاعات، شفافیت در مورد رقم واقعی مبتلایان و تلفات انسانی، و اعتراضات و تردیدهای دیگر روبه‌رو است.  مقام‌های چینی بسیاری از انتقادها و تردیدها را رد کرده‌اند، هرچند تغییراتی در مدیریت بحران دادند و ممنوعیت‌های شدیدی در ووهان و مناطق دیگر وضع کردند.

مقام‌های چینی حدودا در دی ماه شروع به خبررسانی در مورد شیوع ویروسی «مرموز» در شهر ووهان در استان هوبی کردند. «کمیسیون ملی بهداشت» چین گفته بود بیماران در فاصله ۱۲ تا ۲۹ دسامبر، ۲۱ آذر تا هشتم دی ماه، برای معالجه مراجعه کرده‌اند. اما برخی دیگر گزارش‌ها حاکی‌ست نخستین مورد یا موارد تائیدشده‌ی ابتلا به ویروس کرونای جدید، احتمالا در ۱۷ نوامبر-۲۶ آبان تشخیص داده شده‌است.

وزیر دفاع آمریکا: چین حتی الان درباره کرونا راست نمی‌گوید
وزیر دفاع آمریکا،‌ دیروز ضمن انتقاد از دولت چین اعلام کرد رهبران این کشور درباره شیوع بیماری کرونا شفاف نبوده‌اند و حتی اعتمادی به این‌که اکنون نیز حقيقت را بگویند وجود ندارد. مارک اسپر گفت باور کردن اطلاعاتی که از سوی حزب کمونیست چین منتشر می‌شود، دشوار است. او افزود: «آن‌ها در حال گمراه کردن ما بوده‌اند، از آغاز [موضوع] این ویروس غیرشفاف بوده‌اند

درخواست آمریکا از چین برای تجدید نظر در مقررات کنترل کیفیت تجهیزات کرونا
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت كه ایالات متحده از چین خواسته است تا در قوانین جدید كنترل كیفیت صادرات تجهیزات پزشکی و حفاظتی مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا تجدید نظر كند تا اختلالی در صادرات به موقع این تجهیزات ایجاد نشود. چین جمعه هفته گذشته محدودیت‌های صادرات ماسک و سایر تجهیزات حفاظت شخصی را تشدید و این کالاهای صادراتی را مشمول بازرسی گمرکی اجباری کرد.
به گزارش رویترز چین در راستای تلاش متعادل کردن تقاضای جهانی برای تجهیزات حفاظت شخصی مورد استفاده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا این مقررات جدید را اعلام کرده است تا مانع آن شود که تولیدات محصولات بی کیفیت و تایید نشده وارد بازار عرضه نشود.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که برخی کشورها از غیر استاندارد بودن محصولات پزشکی حفاظتی ساخت چین برای مقابله با ویروس کرونا شکایت کرده بودند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است:

«ما از تلاشها برای حصول اطمینان از کنترل کیفیت محصولات صادراتی قدردانی می کنیم. اما ما نمی خواهیم این مسئله مانعی برای صادرات به موقع تجهیزات مهم باشد. دولت ایالات متحده این نگرانی ها را با (چین) مطرح كرده است. ما درخواست کرده ایم که چین نسبت به این مقررات جدید تجدیدنظر کند و اجازه دهد تجهیزات حفاظت شخصی سریعا به ایالات متحده صادر شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا