خاورمیانهسیاست

ملا برادر ملقب به “قصاب” ۲۰ سال بعد برای رهبری به افغانستان بازگشت

دو روز پس از تسلط کامل طالبان بر افغانستان و تصرف کابل، ملا عبدالغنی برادر، رهبر این گروه، که به دلیل بی رحمی خود ملقب به "قصاب" بود، از قطر بازگشت.

دو روز پس از تسلط کامل طالبان بر افغانستان و تصرف کابل، ملا عبدالغنی برادر، رهبر این گروه، که به دلیل بی رحمی خود ملقب به “قصاب” بود، از قطر بازگشت. این اولین بازگشت ملا برادر به افغانستان پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ توسط ایالات متحده است.

به گزارش بخش خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه های بین المللی، یک هواپیمای ترابری نیروی هوایی قطر حامل ملا برادر و طالبان همراه او در فرودگاه قندهار فرود آمد. ملا برادر و همراهانش سپس با جیپ در خیابان های قندهار حرکت کردند؛ جایی که مورد استقبال طرفداران طالبان قرار گرفتند و تکبیر سر دادند.

انتظار می رود کلا برادر، یکی از صادق‌ترین افراد ملاعمر، بنیانگذار طالبان و اولین رهبر این گروه، رهبری افغانستان را بر عهده بگیرد. ملا برادر که اصالتاً اهل قندهار بود (طالبان نیز از این ولایت بودند)، در دوران حکومت طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ پست های مختلفی را در افغانستان عهده دار بود. ملا برادر که پس از مداخله نظامی آمریکا در افغانستان از کشور گریخت، مدتی است در پاکستان مخفی شده بود.

وی بعداً در سال ۲۰۱۰ توسط سرویس های ویژه پاکستانی دستگیر شد و سه سال پیش به درخواست ایالات متحده آزاد شد. در این زمان بود که دولت ترامپ، برای برقراری صلح در افغانستان با طالبان مذاکره می کرد و این گروه خواستار آزادی اعضای زندانی خود از جمله ملا برادر به عنوان شرط مذاکرات شد.

ملا برادر پس از آزادی در پاکستان در قطر مستقر شد. وی همچنین با مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا دیدار کرد.

ملا برادر پشتون از قبیله دورانی است. وی در افغانستان علیه نیروهای شوروی جنگید و طالبان را در سال ۱۹۹۴ به همراه ملاعمر تأسیس کرد. او اردوگاه های آموزشی طالبان را راه اندازی کرد و آموزش شبه نظامیان را در آنجا رهبری کرد.

انتظار می رود ملا برادر به زودی برای هدایت حکومت طالبان به کابل سفر کند.

در همین حال، گزارش هایی مبنی بر انتقام وحشیانه از افغانستان، علیرغم اظهارات معتدل طالبان به روزنامه نگاران خارجی در مورد به رسمیت شناختن حق تحصیل و کار زنان (در دایره شرع) و عفو همه اعضای دولت سابق و کسانی که با ائتلاف غربی همکاری می کردند، منتشر می‌شود.

گاردین می نویسد کسانی که می خواهند از طالبان رهایی یابند و به فرودگاه کابل بروند در پست های طالبان بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار می گیرند. به ویژه، زنان و کودکان در امان نیستند. فاکس نیوز گزارش می دهد که طالبان زنان بدون روسری را کشته اند. ویدئوهای منتشر شده توسط این کانال نشان می دهد که جسد زنی بر روی زمین افتاده و خون آلود است، که طبق گزارشات هنگام کشته شدن توسط طالبان، وی بدون روسری در خیابان ها در کابل بوده است. گفته می شود که طالبان در قندهار همکاران دولت سابق و ائتلاف غربی را قتل عام کرده و تعداد زیادی از اجساد را در خندق ها انداخته اند.

در همین حال، طالبان سفیر خود را در روسیه نیز تعیین کرده است. گفته می شود که نماینده دولت طالبان محمد بغدادی البحروی است که در روسیه به “قصاب قندهار” معروف است. البحراوی یک فرمانده میدانی است که به دلیل بی رحمی و رفتار بی رحمانه اش با دشمنانش شهرت دارد. مشخص است که او بسیاری از اسرای جنگی آمریکایی و مقامات افغان را کشته است. البحراوی، یکی از بهترین فرماندهان میدانی طالبان، می خواست پس از تصرف کابل با دیپلماسی مشغول شود و طالبان با توجه به اینکه او روسی نیز می‌داند، سفیر خود در روسیه تعیین کرده‌اند.(“قصاب قندهار” در اتحاد جماهیر شوروی در دانشگاه دوستی مردم به نام پاتریس لومومبا تحصیل کرد).

طالبان در حال مذاکره با وزارت خارجه روسیه برای تایید نامزدی سفیر جدید است. روسیه روابط بسیار گرمی با طالبان دارد، اما می گوید در به رسمیت شناختن دولت جدید در افغانستان عجله نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا