آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

ممنوع‌الخروجی و تهدید به قتل آی‌گون رشتبری توسط اداره اطلاعات جلفا

اداره اطلاعات جلفا مانع از خروج آی‌گون رشتبری همسر هارای فتحی‌پور، فعال مدنی آذربایجانی ساکن ترکیه شده و او و همسرش را تهدید به کشتن کرده‌اند.

نهاد حقوق بشری آذربایجان ایران (آهراز) در گزارشی که امروز دوشنبه ۱۱ مرداد منتشر کرده نوشت، اداره اطلاعات جلفا مانع از خروج آی‌گون رشتبری همسر هارای فتحی‌پور، فعال مدنی آذربایجانی ساکن ترکیه شده و او و همسرش را تهدید به کشتن کرده‌اند.

اظهارات خانم رشتبری را که آهراز منتشر کرده به این صورت است: «من آی‌گون رشتبری در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ به علت فوت مادرم از تورکیه به ایران برگشتم. بعد از چهلم مادرم اداره اطلاعات جلفا از طریق تماس تلفنی من را برای بازجویی احضار کردند. حین بازجویی برادرم نیز حضور داشت. بازجویان با تهدیدات مکرر خواستار همکاری شوهرم آقای هارای فتحی‌پور با ایشان بودند و تاکید میکردند در صورت عدم همکاری شوهرم و من را با تصادف ساختگی خواهند کشت یا از رفتنم به ترکیه جلوگیری میکنند. در حین بازجویی بهدفعات تهدید به مرگ کردند.

یک روز قبل از عید قربان ۲۹ تیر ۱۴۰۰ بلیت هواپیما به مقصد استانبول داشتم. قبل از پرواز به دلیل ممنوع الخروج شدنم از سوار شدن به هواپیما جلوگیری کردند.

دو بار با اداره اطلاعات جلفا تماس گرفیتم و یک بار هم حضوری رفتیم اما جوابی به ما نمیدهند.»

به گفته آیگون مامورین اداره اطلاعات علت ممنوع الخروج شدنش را، فعالیت های سیاسی همسرش اعلام میکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا