جهانخاورمیانه

منابع آگاه: کاخ سفید به دنبال عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل است

به گفته چهار منبع آگاه آمریکایی ، کاخ سفید در حال کار بر روی «نقشه راهی برای عادی سازی» روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی پیش از سفر ماه آینده جو بایدن به خاورمیانه است.

این آگاهان گفته‌اند: کاخ سفید هفته گذشته جلسه‌ای با کارشناسان، اتاق فکری درباره سفر بایدن به خاورمیانه برگزار کرده و موضوع «نقشه راه برای عادی سازی» را مطرح کرده‌ است. کاخ سفید در جریان این نشست اعلام کرده: توافقی پیش از سفر بایدن وجود نخواهد داشت، اما آنها تلاش می‌کنند، رئیس جمهور در این سفر با رهبران اسرائیل و عربستان در این مورد گفتگو کند.

یک منبع دیگر در مورد این موضوع گفت: کاخ سفید معتقد است هر نقشه راهی برای عادی سازی زمان‌بر است و دست یافتن به این مهم، یک روند طولانی‌مدت خواهد بود. منبع دیگری که در این مورد توضیح داده، این استراتژی را یک رویکرد گام به گام توصیف کرده‌ است.

در همین رابطه سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ایالات متحده از گسترش و تعمیق روابط اعراب و اسرائیل حمایت می‌کند.»

یک مقام ارشد اسرائیلی هم گفته‌ است که انتظار ندارد در سفر بایدن یک پیشرفت بزرگ در رابطه با عادی سازی روابط با عربستان سعودی حاصل شود، اما تاکید کرد که توافق برای اجازه به خطوط هوایی اسرائیل برای استفاده از حریم هوایی عربستان برای پروازهای هند و چین بسیار نزدیک است.

این در حالی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اوایل سال جاری گفته‌ بود: «ما اسرائیل را دشمن نمی‌دانیم، بلکه به عنوان یک متحد بالقوه در بسیاری از منافع مشترک هستیم ولی برخی از مسائل باید حل شوند.»

گفتگو درباره چشم‌انداز دفاع موشکی و دفاع دریایی یکپارچه میان ایالات متحده، اسرائیل و چندین کشور عربی از جمله عربستان سعودی از جمله برنامه‌های کاخ سفید برای سفر خاورمیانه‌ای بایدن است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی و امنیت در کنست گفت: ایالات متحده و اسرائیل در حال کار بر روی طرحی به نام «دفاع هوایی خاورمیانه» هستند. وی افزود: سفر بایدن ابتکار عمل را به همراه خواهد داشت و این ابتکار بر همکاری با فرماندهی مرکزی ایالات متحده و سایر کشورهای منطقه برای مقابله با حملات پهپادی، موشکی توسط جمهوری‌اسلامی و نیروهای نیابتی آن متمرکز است.

با این حال بی ثباتی سیاسی در اسرائیل و انتخابات زودهنگام می تواند محاسبات عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه را در مورد مراحل عادی سازی تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا