خاورمیانه

موافقت اسرائیل با ارسال کمک‌های بیشتر به غزه

اسرائیل با ارسال کمک‌های بیشتر به غزه موافقت کرد

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد این کشور با بازگشایی گذرگاه اِرِز (بیت حانون) به شمال غزه و استفاده موقت از بندر اشدود در جنوب اسرائیل برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه موافقت کرده است.

دفتر نتانیاهو روز جمعه ۱۷ فروردین در بیانیه‌ای خبر داد این کشور ورود گسترده کمک‌ها را از اردن از طریق گذرگاه کرم شالوم، تایید کرده است.

گذرگاه ارز در شمال نوار غزه از زمان آغاز جنگ جاری غزه تا کنون برای اولین بار است که بازگشایی می‌شود.

این گذرگاه در جریان حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل به طور قابل توجهی آسیب دید.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه خود تاکید کرد افزایش کمک‌ها به غزه از یک بحران انسانی جلوگیری می‌کند و برای تضمین تداوم جنگ و دست‌یابی به اهداف اسرائیل در جنگ غزه حیاتی است.

این اقدامات بلافاصله مورد استقبال کاخ سفید قرار گرفت و از اسرائیل خواست فورا آنها را اجرا کند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اقدامات، از جمله تعهد به باز کردن بندر اشدود برای ارسال مستقیم کمک به غزه، باز شدن گذرگاه ارز برای ایجاد مسیری جدید به منظور رسیدن کمک به شمال غزه و افزایش قابل توجه ارسال مستقیم کمک‌ها از اردن به غزه، اکنون باید به طور کامل و سریع اجرا شود.»

او افزود همان‌طور که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در تماس اخیر خود با نتانیاهو گفت، سیاست ایالات متحده در قبال غزه با ارزیابی اقدام فوری اسرائیل در مورد این تمهیدات و سایر اقدامات، از جمله «محافظت از غیرنظامیان بی‌گناه و ایمنی امدادگران»، تعیین می‌شود.

این مقام آمریکایی تاکید کرد واشینگتن آماده است تا در هماهنگی کامل با دولت اسرائیل، دولت‌های اردن و مصر، سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه در برداشتن این گام‌ها تلاش کند.

به گفته او، اجرای این اقدامات منجر به افزایش قابل توجه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیانی می‌شود که نیاز مبرم به کمک‌ها دارند.

موافقت اسرائیل با افزایش کمک‌رسانی به غزه کمی پس از آن صورت گرفت که رییس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه، در یک گفت‌وگوی تلفنی نیم ساعته با نتانیاهو، برای اولین بار به امکان استفاده از کمک‌های آمریکا برای تاثیرگذاری بر رفتار نظامی اسرائیل سخن گفت.

بایدن گفت حمایت آمریکا از حمله اسرائیل به غزه مشروط به انجام اقدامات مشخص برای محافظت از امدادگران و غیرنظامیان در غزه خواهد بود.

همچنین موافقت اسرائیل با افزایش کمک‌رسانی به غزه چند روز پس از حمله به کارمندان یک نهاد غیردولتی امدادرسان به غزه است.

روز دوشنبه گذشته، هفت تن از کارکنان سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» که برای توزیع غذا در نوار غزه به سر می‌بردند، در حمله اسرائیل کشته شدند.

این حمله واکنش‌های گسترده بین‌المللی به دنبال داشت و رییس‌جمهوری اسرائیل به دنبال وقوع آن، عذرخواهی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا