آذربایجانایران

«موج سوم» برخورد با دانشجویان؛ ده‌ها دانشجو تعلیق و ممنوع‌الورود شدند

دور جدید برخورد با دانشجویان که به دنبال تجمعات روز ۱۶ اسفند در دانشگاه‌ها برای اعتراض به «حملات علیه دانش‌آموزان دختر» آغاز شده است، همچنان با صدور احکام «ممنوع الورودی» و «تعلیق» شمار گسترده‌ای از دانشجویان ادامه دارد.

روزنامه شرق در گزارشی از تعلیق و ممنوع‌الورودی ده‌ها دانشجو و در مواردی «ضرب و شتم دانشجویان» به خاطر شرکت در این تجمعات خبر داد و آن را «موج سوم» برخورد با دانشجویان از مهر ماه تاکنون خواند.

در این گزارش اشاره شده که «موج اول» برخورد و ممنوع‌الورودی و تعلیق دانشجویان در اواخر مهر ماه و «موج دوم» نیز پس از اعتراضات ۱۶ آذر ماه دانشجویان شکل گرفت و اکنون با «موج سوم» برخوردها مواجه هستیم.

در این گزارش تاکید شده است که «موج سوم» برخورد با دانشجویان به خاطر تعداد دانشجویانی که هدف قرار گرفته‌ شده‌اند و سنگینی احکام انضباطی، شدیدتر از دو موج قبلی است.

چهار تن از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی درباره موج سوم برخورد با دانشجویان به سایت روزنامه شرق گفتند: « ۱۶ اسفند تجمعی در حمایت از اعتراض کانون صنفی فرهنگیان نسبت به مسمومیت‌ دانش‌آموزان شکل گرفت… اما این تجمع مسالمت‌آمیز آغاز فرآیندی تازه در دانشگاه شد و نیروهای حراست برای پراکنده کردن دانشجویان به آنها حمله کرده و برخی را مورد ضرب و شتم و رفتار توهین‌آمیز قرار دادند

همچنین بعد از این تجمع، فهرست تازه‌ای از «دانشجویان ممنوع‌الورود» اعلام شد و دست‌کم «ورود ۴۰ نفر از دانشجویان بدون صدور هر گونه حکمی به دانشگاه علامه» برای «یک ماه» ممنوع شد اما پس از گذشت یک ماه این ممنوع‌الورودی همچنان برقرار است.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفتند که بعد از اعتراضات ۱۶ آذر کمیته‌ انضباطی این دانشگاه ۱۲ دانشجو را یک یا دو ترم «تعلیق» کرد اما پس از تجمع ۱۶ اسفند «فضا متفاوت شد» و فقط «دو ساعت بعد از این تجمع ۳۷ دانشجو احضار شدند

به گفته آنها، «همچنین پس از عید ۱۷ تن از این دانشجویان تعلیق شدند و ۱۰ نفر هم حکم‌شان به شورای انضباطی وزارت بهداشت ارجاع شد

در گزارش روزنامه شرق تاکید شده که اکنون در برخی دانشگاه‌ها «اعمال نظر سلیقه‌ای انجام می‌شود و فرآیندهای فراقانونی در حال اجرا است

پیشتر نیز شوراهای صنفی دانشجویان کشور در ۲۲ فروردین ماه اعلام کرده بود که دست‌کم «۴۳۵ دانشجوی معترض» در دانشگاه‌های سراسر کشور «اخراج و تعلیق» شده‌اند.

این احکام غیر از «بازداشت» صدها دانشجویی است که در اعتراضات دانشگاه‌ها به ویژه در سه ماه پاییز از سوی دستگاه‌های امنیتی بازداشت و مدتی زندانی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا