ایران

موسسه آلما: ایران به دنبال در اختیار گرفتن بخش‌های مهم صنعت سلاح‌های شیمیایی سوریه است

موسسه تحقیقاتی آلما در اسرائیل در گزارشی نوشت جمهوری اسلامی به دنبال در اختیار گرفتن بخش‌های مهم صنعت سلاح‌های شیمایی سوریه است و از این مراکز برای تولید سلاح‌های پیشرفته و ارائه آن به حزب‌الله لبنان استفاده می‌کند.

موسسه تحقیقاتی آلما با اشاره به اینکه سوریه همچنان در «مرکز پژوهش‌ها و مطالعات علمی» خود مواد شیمیایی تولید می‌کند که قابلیت استفاده نظامی دارند، به تشریح وضعیت ۱۰ سایت مرتبط با این مرکز پرداخت.

طبق این گزارش، برخی از این سایت‌ها با تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد یک مسیر از عراق تا سوریه برای ارائه سلاح به حزب‌الله لبنان مرتبط هستند.

این گزارش خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی ایران توسعه و تولید موشک‌ها و راکت‌های نقطه‌زن، موشک‌های کروز و پهپاد در خاک سوریه است و جمهوری اسلامی برای این منظور از امکانات مرکز پژوهش‌ها و مطالعات علمی سوریه استفاده می‌کند.

این گزارش با اشاره به حمایت ایران از حزب‌الله لبنان نوشت در صورت وقوع یک نبرد نظامی با اسرائیل، احتمال اینکه حزب‌الله از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، مردود نیست.

طبق این گزارش، حزب‌الله موشک‌ها و راکت‌های مجهز به سلاح‌های شیمایی، از جمله گاز اعصاب سارین، را در یکی از سایت‌های «مرکز پژوهش‌ها و مطالعات علمی» در منطقه مصیاف سوریه انبار کرده و در صورتی که بخواهد آنها را به لبنان منتقل خواهد کرد.

طبق ارزیابی موسسه آلما، در صورت وقوع جنگ این سلاح‌های شیمیایی در هرکجا که در سوریه یا لبنان انبار شده باشند، هدف حمله قرار خواهند گرفت.

این گزارش با اشاره به اینکه «مرکز پژوهش‌ها و مطالعات علمی» سوریه در سال‌های اخیر هدف حمله قرار گرفته، خاطرنشان کرد این حمله‌ها نتوانسته همه فعالیت‌های این مرکز را متوقف کند.

این در حالی است که پس از حمله هوایی آمریکا به این مرکز در سال ۲۰۱۸، تصور بر این بود که فعالیت‌ این مرکز تا سال‌ها متوقف شود.

«مرکز پژوهش‌ها و مطالعات علمی» که در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد حدود ۲۰ هزار کارمند در سوریه دارد. با توجه به گزارش‌ها درباره نقش این مرکز در تولید سلاح‌های شیمیایی برای حکومت سوریه، آمریکا تاکنون صدها نفر را در ارتباط با آن تحریم کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا