ایران

مولوی عبدالحمید: حمله مسلحانه به فرمانداری خاش دروغ محض است

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان ادعای مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی مبنی بر حمله مسلحانه به کلانتری زاهدان و فرمانداری خاش را «دروغ محض» خواند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز دوشنبه در دیدار با جمعی از دانشجویان دختر دانشگاه‌های زاهدان، درباره سرکوب اعتراضات مردم سیستان و بلوچستان گفت: «تعجب‌آوراست برخی از مسئولان به‌جای اینکه جنایتکارانی را که مردم بی‌گناه را کشته‌اند ملامت کنند، از آنها دفاع می‌کنند.»

او افزود که مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی «می‌گویند مردم با سلاح به فرمانداری [خاش] حمله کرده‌اند، در حالیکه حمله با سلاح نه در خاش انجام گرفته و نه در مصلای زاهدان. به قصد تصرف کلانتری حمله‌ای صورت نگرفته است.»

در تیراندازی روز جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ نیروهای امنیتی به جمعیت معترض در شهر خاش در استان سیستان و بلوچستان، دست‌کم ۱۶ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

همچنین عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که نیروهای امنیتی در خاش از پشت بام فرمانداری و چندین ساختمان دیگر این شهر به سوی معترضان مسالمت‌جو گلوله شلیک کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز اعلام کرد که در اعتراضات خاش، نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی، معترضان را به قتل رساندند.

اما خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در روایتی حکومتی اعلام کرده بود که پس از نماز جمعه تعدادی «افراد مشکوک و ناشناس» به سمت مردم تیراندازی کردند که «موجب کشته و مجروح شدن شماری از آن‌ها شد».

مولوی عبدالحمید با اشاره به این روایت حکومت از اعتراضات خاش و زاهدان تاکید کرد: «این‌ها دروغ محض است که گفته می‌شود. کلانتری با سنگ تصرف نمی‌شود. واقعیت این است که به آنها گزارش دروغ می‌رسد ولی وظیفۀ آنهاست که تحقیق و بررسی کنند.»

یک ماه قبل از آن نیز، در هشتم مهر، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از داخل یک کلانتری در زاهدان به تجمع اعتراضی مردم این شهر بعد از نماز جمعه تیراندازی کردند.

در این تیراندازی، بیش از ۹۰ نفر از معترضان کشته شدند که سازمان عفو بین‌الملل این واقعه را مرگبارترین کشتار از زمان آغاز اعتراضات مردمی پس از کشته شدن مهسا امینی خواند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بار دیگر درباره کشتار زاهدان تاکید کرد: «مستند نشان می‌دهد که بعد از تیراندازی مأمورین، جوانان به سمت کلانتری رفته‌اند، یعنی تیراندازی مأمورین آنها را به آنجا کشانده است.»

او افزود: «با همین فرضیه هم که جوانان شعار داده و به سمت کلانتری سنگ پرتاب کرده‌اند، آیا جواب پرتاب سنگ، گلولۀ جنگی و کشنده است؟ باید انصاف و عدالت باشد.»

پیشتر معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی کشتار معترضان زاهدان را «حادثه هولناک» خواند و خواهان مجازات کسانی شد که به گفته او، فاجعه زاهدان را رقم زدند.

یک روز پس از سرکوب مرگبار معترضان در خاش، سازمان حقوق بشر ایران از کشته شدن دست‌کم ۳۰۴ تن، از جمله ۴۱ کودک و ۲۴ زن در اعتراضات ۵۰ روز گذشته‌اش خبر داده است.

این گزارش افزود که ۴۱ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که ۹ تن از این کودکان دختر و سه تن از کودکان تبعه کشور افغانستان بوده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی خواست تا از اعتراضات ایران حمایت کرده و در راستای محدود کردن خشونت حکومت، اقدام فوری کنند.

تاکنون آمریکا، بریتانیا، کانادا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه گشت ارشاد و مقام‌های مسئول در سرکوب اعتراضات جاری در ایران وضع کرده‌اند.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا