ایرانجهان

نگرانی کانادا از درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعدام معترضان

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که این کشور از درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعدام معترضان «نگران» است.

خانم جولی سه‌شنبه ۱۷ آبان با انتشار توئیتی در این زمینه نوشت که کانادا تصمیم حکومت ایران را برای اعمال مجازات اعدام در پرونده معترضانی که «به طور خودسرانه» بازداشت شده‌اند، محکوم می‌کند.

او افزود: «ما از رژیم ایران می‌خواهیم که عقب‌نشینی کند. این احکام به طور آشکار برای ارعاب ایرانیانی است که برای حقوق خود می‌جنگند.»

۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس روز یکشنبه با «محارب» خواندن برخی از معترضان، از قوه قضائیه خواستند حکم «قصاص» (اعدام) را در مورد آنان اجرا کند.

یک روز بعد، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نسبت به اعدام برخی از معترضان دستگیرشده اعلام موافقت کرد.

اما وزیر خارجه کانادا تاکید کرد: «ما از رژیم [ایران] می‌خواهیم به نگرانی‌های ایرانیان رسیدگی کند و حق اعتراض آنان را محترم بشمارد.»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی هنوز تعداد دقیق معترضان بازداشت‌شده را اعلام نکرده است.

با این حال سخنگوی این قوه روز سه‌شنبه اعلام کرد که بر اساس آخرین آمار، فقط در تهران «یک هزار و ۲۴ مورد کیفرخواست» برای معترضان صادر شده است.

پیشتر علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران خبر داده که از میان کیفرخواست‌های صادر شده برای معترضان تهرانی، چهار نفر به «محاربه» متهم شده‌اند.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، حکم افرادی که به «محاربه» محکوم می‌شوند اعدام است.

برای معترضان بازداشتی در دیگر شهرها نیز صدها کیفرخواست صادر شده است.

اعلام حمایت کانادا از معترضان ایرانی در حالی است که این کشور پیشتر چندین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات ایران وضع کرده است.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا