ایران

میزان مشارکت در انتخابات مجلس ایران ۴۲/۵۷ درصد اعلام شد/ کمترین میزان مشارکت طی چهل سال گذشته

وزیر کشور ایران با بیان اینکه ۴۲/۵۷ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند، افزود: «این درحالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است.»

اگر چه آمار مربوط به مشارکت مردم در انتخابات برگزار شده در ایران همواره مورد تردید ناظران بین المللی و مخالفان حکومت ایران بوده است، اما بر اساس اعلام رسمی وزیر کشور دولت ایران، میزان مشارکت در انتخابات اخیر مجلس این کشور ۴۲/۵۷ درصد بوده که این میزان در مقایسه با ادوار مختلف طی چهل سال گذشته کمترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داده است.

 

رحمان فضلی همچنین در تشریح جزئیات آمار با بیان اینکه واجدین شرایط ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر هستند، اظهار کرد: ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رای اولی داشتیم که حضورشان در انتخابات بسیار خوب بوده است.

او بیان اینکه ۴۲/۵۷ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند، گفت: این درحالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم  و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است.

وزیر کشور ایران ادامه داد: در قم مردم بیش از ۴۳ درصد شرکت کردند که لازم است از آنان هم تشکر شود که با توجه به ورود کرونا این مشارکت انجام شد.

خاطرنشان میشود که پس از انقلاب ۱٣۵٧ ایران، تاکنون ۱۱ دوره انتخابات مجلس و ۱٢ دوره انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شده است. میزان مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات برگزار شده متغیر بوده است. اما انتخابات اخیر «مجلس شورای اسلامی» در ایران عنوان کمترین آمار مشارکت را به خود اختصاص داد.

علیرغم اینکه میزان مشارکت مردم در یازدهمین دوره انتخابات «مجلس شورای اسلامی» به چالشی برای حاکمیت ایران تبدیل شده بود، روزهای قبل از انتخابات این دوره، علی خامنه‌ای، رهبر ایران از مردم خواسته بود حتی آنهایی که از وی “خوششان نمی‌آید” نیز در این انتخابات شرکت کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا