جهان

میلیاردرها در سال ۲۰۲۲ «دو تریلیون دلار فقیر شدند»

نشریه مالی فوربس با اشاره به این که سال ۲۰۲۲ «سال بدی برای میلیاردرها بود» خبر داد که به دلیل نوسانات بازارهای سهام، جنگ در اوکراین و تورم، میلیاردرهای جهان «تقریباً دو تریلیون دلار فقیرتر شدند.»

فوربس تخمین زده است: «میلیاردرها در سال جاری میلادی ۱.۹ تریلیون دلار از دست داده‌اند و دارایی جمعی آنها از ۱۳.۸ تریلیون دلار در سال گذشته به ۱۱.۹ تریلیون دلار در ۹ دسامبر سال جاری میلادی کاهش یافته است.»

این نشریه همچنین اضافه کرد که در سال جاری میلادی از تعداد میلیاردرها در جهان نیز «کاسته شده است.»

این اتفاقی است که باعث شد کمپانی‌های بزرگ هزینه‌های خود را کاهش دهند و برخی کارکنانشان را اخراج‌ کنند.

بر اساس گزارش فوربس: «ارزش سهام آمازون نزدیک به ۵۰ درصد کاهش داشته و این به کاهش بیش از ۸۰ میلیارد دلاری دارایی خالص بنیانگذار این شرکت جف بزوس منجر شده است.»

سهام آلفابت، کمپانی مادر گوگل» نیز ۳۶ درصد کاهش یافته و بیش از ۴۰ میلیارد دلار از ثروت بنیانگذاران آن یعنی لری پیج و سرگئی برین کاسته شده است.

سهام مایکروسافت تا ۹ دسامبر۲۰۲۲ تا ۲۷ درصد کاهش یافته که ثروت بنیانگذارش بیل گیتس را دستخوش کاهش شدید کرده است.

در این میان مارک زاکربرگ، مالک متا، امسال حدود ۷۸ میلیارد دلار فقیرتر شد، زیرا سهام متا مادر فیس‌بوک «تا ۶۶ درصد کاهش یافته است

ایده زاکربرگ درباره متاوِرس تا کنون برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه چندان موفق نبوده است.

اما بزرگ‌ترین بازنده سال ۲۰۲۲ تاکنون ایلان ماسک بوده است که فوربس او را به عنوان «میلیاردر خودرو» طبقه‌بندی می‌کند، زیرا بیشتر دارایی خالص او از ساخت خودروهای الکتریکی تسلا نشات می‌گیرد.

قیمت سهام تسلا تا ۲۰ دسامبر سال جاری ۶۰ درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمار فوربس: «ماسک در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۵ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده است

در پی خرید توییتر و زیان‌های سال جاری، ایلان ماسک دیگر ثروتمندترین فرد دنیا نیست و مدیرعامل برند لوکس لویی ویتون جای ماسک را گرفته است.

میلیاردرهای آمریکایی در این سال بیشترین ضرر را داشته‌اند و حدود ۶۶۰ میلیارد دلار ثروت آنها از بین رفته است.

چین که با چالش‌های کرونا، اعتراضات داخلی و کاهش تقاضای جهانی روبه‌رو بوده است، وضعیت بهتری نداشته و میلیاردرهای چینی در مجموع ۶۲۰ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده‌اند.

برای مثال، بنیانگذار علی بابا حدود ۱۳ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده است.

جنگ اوکراین همچنین سبب زیان شدید به ثروتمندان روس شده است؛ به ‌دلیل تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های میلیاردرهای روس کاسته شده است.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا