جهان

«ناتو»: پوتین آمادگی صلح را ندارد و از هر وجب خاک خود دفاع خواهیم کرد

پکن: در راستای حل منازعه اوکراین، ایفای نقش خواهیم کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» با بیان این که پوتین آمادگی برای صلح را ندارد بر محافظت از هر وجب قلمرو شرقی این پیمان تاکید کرد.

دبیر کل «ناتو»، چهارشنبه سوم اسفند در سخنرانی خود در نشست «بخارست 9 » در ورشو پایتخت لهستان گفت اجازه نخواهیم داد که روسیه بر امنیت اروپا تأثیر بگذارد و از وجب به وجب خاک «ناتو» محافظت خواهیم کرد.

تاکید بایدن بر دفاع از قلمرو «ناتو»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز چهارشنبه، با اعلام این که «ناتو» قوی‌تر از گذشته است، بر دفاع از هر وجب قلمرو این پیمان، تاکید ورزید.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «جناح شرقی پیمان آتلانتیک شمالی، خط مقدم رویارویی در دفاع جمعی ناتو است.»

بایدن همچنین در این نشست گفت: «من در کییف، پایبندی ناتو به حمایت از اوکراین را به پرزیدنت زلنسکی مورد تاکید قرار دادم.»

رئیس جمهوری رومانی هم با بیان این که جنگ در اوکراین، باعث ایجاد درد و رنج و آوارگی میلیون‌ها نفر شده است، افزود: «حمایت مستمر از اوکراین، برای آینده اروپا امری ضروری است.»

او همچنین در سخنان خود با بیان این که واشینگتن، تعهد زیادی از خود نسبت به حفظ امنیت جناح شرقی «ناتو» نشان داده است، نسبت به تقویت حضور آمریکا در شرق اروپا، ابراز امیدواری کرد.

ایفای نقش چین برای حل منازعه اوکراین

از سویی وزیر خارجه پیشین چین از رویکرد کشورش برای ایفای نقش سازنده در حل منازعه روسیه و اوکراین خبر داد که با استقبال مسکو مواجه شده است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه سابق چین چهارشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت: «طرف چینی مانند گذشته، قاطعانه به موضعی واقع‌بینانه و بی‌طرفانه پایبند خواهد ماند و نقش سازنده‌ای در حل و فصل سیاسی بحران اوکراین، ایفا خواهد کرد».

در ادامه اظهارات خود وزیر خارجه سابق چین افزود: « تمایل روسیه برای حل و فصل مسالمت‌آمیز منازعه با اوکراین را ارزشمند می‌دانیم.»

استقبال روسیه

از سوی دیگر، روسیه از میانجیگری چین برای حل مناقشه در اوکراین استقبال کرد و وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از نزدیک با چین در زمینه امنیت، همکاری داشته و با ابتکار عمل چین در خصوص امنیت جهانی، تعاملی جدی داریم.»

گسترش مطلوب مناسبات با چین

پوتین در دیدار با وزیر خارجه سابق چین اعلام کرد که مناسبات با پکن به شکل مطلوب در حال گسترش است و دو کشور، سطوح خوبی از مبادلات بازرگانی را در طول سال جاری، ثبت کرده‌اند.

رئیس جمهوری روسیه، تمایل خود برای اجرای مذاکرات را با فرستاده دستگاه دیپلماسی چین در خصوص وضعیت کنونی بین‌المللی در میان گذاشت که به بیان پوتین، در شرایطی «دشوار» قرار دارد.

این در حالی است که انتظار می‌رود این هفته از طرح صلح چین در اوکراین، مبتنی بر اهمیت همکاری میان پکن و مسکو برای ثبات وضعیت در عرصه بین‌المللی، رونمایی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا