جهان

نامه‌ «تروئیکای اروپا» به سازمان‌ملل پیرامون برنامه موشکی ایران

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، تلاش ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک با قابلیت «حمل کلاهک هسته‌ای» را مغایر با قطعنامه این سازمان دانستند.

به گزارش نشنال  در نامه این سه کشور اروپایی که خطاب به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نوشته شده، تاکید شده است که برخی از مدل‌های موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کرده، «مغایر» است. این سه کشور خاطرنشان کرده اند که قطعنامه مذکور از ایران خواسته چنین فعالیتی را انجام ندهد.

 

این سه عضو اروپایی برجام در نامه‌ای که روز گذشته(چهارشنبه) میان اعضای شورای امنیت توزیع شده، به آقای گوترش توصیه کردند در گزارش بعدی خود در مورد برنامه موشکی ایران، این فعالیت‌های ایران را در تضاد با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ معرفی نماید.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد اما این توافق هنوز از سوی ۵ عضو دیگر آن -فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین- که همگی جز آلمان از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار هستند،‌ حمایت می‌شود.

امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه در ماه نوامبر از توسعه برنامه موشک‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل برنامه موشکی این کشور مخالفت نموده است. ایران که در تابستان ۲۰۱۹ آزمایش‌های موشکی بالستیک انجام داده، مدعی رد هرگونه نقض قطعنامه شورای امنیت بواسطه این آزمایش‌ها بوده است.

 

گفتنی است پس از خروج واشنگتن از برجام، کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند این توافق را حفظ کنند. این کشورها ماه گذشته و در پی اجرای گام بعدی کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران،‌ از این کشور خواستند به تعهدات خود طبق این توافق پایبند بماند.

 

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا