جهانخاورمیانه

نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن:به اسرائیل توان دفاعی لازم را علیه ایران هسته‌ای بدهید

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه‌ای به جو بایدن تاکید کردند دولت آمریکا باید به صورت فوری توانمندی‌های نظامی مورد نیاز اسرائیل را برای دفاع از خود در برابر ایران مجهز به سلاح‌های هسته‌ای، در اختیار این کشور قرار دهد.

این نامه با اشاره به حمایت ایران از حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان، حماس، حمله موشکی ماه گذشته سپاه پاسداران به نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل و سایر فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی گفت دولت بایدن در چنین شرایطی اصرار دارد با ایران به یک توافق هسته‌ای برسد که «راه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار رژیم قرار خواهد داد.»

این سناتورها هشدار دادند دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «موجودیت اسرائیل و دولت‌های عربی متحد آمریکا را به خطر می‌اندازد، موقعیت ایالات‌متحده را در خاورمیانه نابود می‌کند و امنیت داخلی آمریکا را تهدید می‌کند. در نتیجه ضروری است که این روند اصلاح شود.»

این نامه از جو بایدن خواست روند تحویل هواپیماهای نظامی سوخت‌رسان، جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۱۵ و بالگردهای جنگی را به اسرائیل تسریع کند.

سناتورهای جمهوری‌خواه همچنین تاکید کردند که دولت بایدن باید اطمینان حاصل کند که اسرائیل برای مقابله با تهدید ایران و نیروهای نیابتی‌اش ذخیره کافی از موشک‌های هدایت‌شونده دقیق و سیستم‌های پدافندهوایی قدرتمند و چند لایه را در اختیار دارد.

این نامه همچنین خواستار ادامه حمایت آمریکا از سیستم‌های پدافندی گنبد آهنین، فلاخن داوود و سامانه دفاع ضدبالستیک پیکان شد.

این نامه به امضای مارکو روبیو، تام کاتن، لیندزی گراهام، بیل هگرتی، راجر ویکر، ریک اسکات، جان بوزمن، ران جانسون، تد کروز و مارشا بلکبرن رسیده و از سوی موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا، مسیحیان متحد برای اسرائیل، ائتلاف جمهوری‌خواهان یهودی و سازمان صهیونیست آمریکا مورد حمایت قرار گرفته است.

ارسال نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن در حالی صورت می‌گیرد که تقاضای ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی به اصلی‌ترین مانع پیشرفت مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است.

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد جو بایدن با رییس ستاد مشترک ارتش ایالات‌متحده درباره تروریستی بودن نیروی قدس سپاه پاسداران هم‌نظر است.

مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در نشست روز پنج‌شنبه کمیته نیروهای مسلح سنا نیروی قدس سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی خواند و با حذف احتمالی آن از فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت کرد.

واشینگتن پست نیز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که جو بایدن می‌خواهد تقاضای ایران را برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی رد کند.

با این حال، مارک دوبوویتس، رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشت: دولت بایدن قصد دارد تنها نیروی قدس را تروریستی تلقی کند تا سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا