آذربایجاناجتماعیسیاست

نامه شخصیت‌ها و فعالین سرشناس آذربایجان به «سازمان بهداشت جهانی» و «سازمان ملل» درباره فعالین دربند آذربایجانی

در بخشنامه های اخیر که توسط رئیس کل دادگستری ایران و رهبر جمهوری اسلامی درباره آزادی موقت زندانیان به دلیل بحران کرونا صادر شده، برای ممانعت از آزادی موقت زندانیان دلایل غیر حقوقی ذکر شده است.

شماری از شخصیت‌ها و فعالین سرشناس آذربایجان با ارسال نامه ای به «سازمان بهداشت جهانی» و «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، ضمن هشدار درباره شیوع ویروس کرونا در زندان های ایران، خواستار آزادی موقت زندانیان سیاسی آذربایجان شدند

 تنظیم این نامه و جمع آوری امضاها، به همت جمعیت حقوق بشر آذربایجان «ارک» صورت گرفته است. اسامی شخصیت های آذربایجانی ساکن کشورهای مختلف جهان که این نامه را امضا کرده اند بنا به ملاحظاتی ذکر نمی گردد. در این نامه که به سه زبان ترکی، انگلیسی و فارسی نگاشته شده، آمده است:

ما امضا کنندگان زیر توجه شما را به وضعیت زندانیان عقیدتی آذربایجانی در ایران که در معرض خطر مبتلا به ویروس کرونا می باشند جلب می کنیم. این فعالین به دلیل مبارزات صلح آمیز برای حق تحصیل به زبان مادری و دفاع از محیط زیست، زندانی شده اند و با اتهامات واهی، به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شده اند و به این بهانه از آزادی موقت آنان جلوگیری می شود.

در بخشنامه های اخیر که توسط رئیس کل دادگستری ایران و رهبر جمهوری اسلامی درباره آزادی موقت زندانیان به دلیل بحران کرونا صادر شده، برای ممانعت از آزادی موقت زندانیان دلایل غیر حقوقی ذکر شده است.

در این بخشنامه ها قید شده «زندانیان محکوم به ۵ سال یا بیشتر، به دلیل به خطر انداختن امنیت کشور آزاد نمی شوند و در زندان تحت نظر نگهداری می شوند.»

آقای «محمدرضا فقیهی» وکیل پایه یک  دادگستری در مقاله ای این حکم را بی اساس قلمداد کرده و می گوید که پایه قانونی برای محدودیت آزادی محکومان بیشتر از ۵ سال وجود ندارد.

هم اکنون علیرغم شیوع گسترده ویروس کرونا در زندان های ایران، تصمیم گیری در خصوص آزادی زندانیان به دادستانی های هر استان واگذار شده و آنها در این خصوص بصورت سلیقه ای عمل می کنند.

ما توجه شما را به فوری بودن این مسئله جلب می کنیم و تاکید می کنیم که آقای «عباس لسانی» مشکلات سلامتی جدی دارد. او هم اکنون در زندان اردبیل در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد و بدون دخالت مؤثر شما، مقامات ایران او را آزاد نخواهند کرد.

همچنین، خانم «مژگان صیامی» و آقای «یوسف کاری» از فعالین آذربایجانی در زندان اردبیل نگهداری می شوند و آنان هم در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

ما همچنین هیچ خبری از تأثیر شیوع کرونا در زندان رجایی شهر کرج بر دکتر «لطیف حسنی» دیگر فعال سیاسی آذربایجان نداریم.

زندانیان عقیدتی در زندان اوین تهران هم در معرض خطر هستند. به ویژه، آقایان «توحید امیر امینی»  و «کاظم صفابخش» که در بند ۴ زندان اوین نگهداری می شوند و شیوع کرونا در این بند گزارش شده است. ما اطلاع یافته ایم که به احتمال زیاد «توحید امیر امینی» به این ویروس آلوده شده و در قرنطینه می باشد.

آقای «جعفر رستمی راد» در بند ۸ زندان اوین در معرض خطر ابتلا به ویروس است. همچنین درباره سلامت جسمانی دیگر فعالین آذربایجانی، از جمله آقایان «علیرضا فرشی»، «احسان شکر خدایی» و خانم «زینب همرنگ» که در بخش های دیگر زندان اوین نگهداری می شوند، اطلاعی در دست نیست.

آقای «اکبرعزیزی» هم که در زندان مراغه در آذربایجان شرقی نگهداری می شود وضعیت مشابهی دارد و از وضعیت سلامت جسمانی وی، خبری در دست نیست. خانم «ملیحه برقی صادقیانی» نیز که هم اکنون در زندان اورمیه نگهداری می شود در خطر ابتلا به کرونا قرار دارد.

همچنین آقایان «امیر ولی زاده، امیر ستاری، محمد عبدالمحمد زاده و علی عزیزی» از فعالین سیاسی آذربایجان که درزندان تبریز نگهداری می شوند در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. از وضعیت سایر زندانیان عقیدتی آذربایجان نیز اطلاعی در دست نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا