آذربایجان

ریزگردهای نمکی ناشی از خشکاندن دریاچه اورمیه منطقه را تهدید می‌کند

در نتیجه خشکاندن دریاچه اورمیه ریزگردهای نمکی برخاسته از دریاچه اورمیه منطقه را تهدید می‌کند.

سال‌های متمادی است که زنگ خطر خشکی دریاچه اورمیه نواخته شده و در حال حاضر نیز ریزگردهای نمکی یکی از تهدیدات جدی محیط زیستی منطقه است که موجب مهاجرت وسیع مردم به دیگر مناطق خواهد شد.

سال‌های متمادی است که دومین دریاچه شور جهان، حال و روز خوبی ندارد و احیای آن، به یک خواسته تکراری و رها شده تبدیل شده است.

زنگ خطر خشکی دریاچه اورمیه از مدت‌ها پیش نواخته شده بود اما متأسفانه بر اثر توسعه بی رویه کشاورزی، کاهش نزولات جوی، برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی و… تشدید شد.

حالا دومین دریاچه شور جهان در آستانه نابودی است و در حال حاضر، وسعت ریزگردهای نمکی، در زمره یکی از تهدیدات جدی محیط زیستی به شمار می‌رود.

آخرین وضعیت دریاچه اورمیه و میزان تغییرات تراز دریاچه نسبت مشابه سال قبل

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: دریاچه اورمیه در ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ سال جاری، ۱۲۷۰/۷۷ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد بوده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۶۶ سانتی متر کاهش وجود دارد.

حجت جباری ادامه داد: سطح تراز نسبت به تراز اکولوژیک که برای دریاچه در نظر گرفته شده است (۱۲۷۴.۱) در حدود ۳.۳۳ متر کاهش وجود دارد و اما نسبت به حداقل ترازی که در دریاچه تا به حال مشاهده شده است (۱۲۷۰/۰۴) در مورخ ۱۸/‏۰۷/‏۱۳۹۴ در حدود ۷۳ سانتی متر بیشتر می‌باشد.

کاهش مساحت دریاچه اورمیه/ ریزگردهای نمکی منطقه را تهدید می‌کند

وی افزود: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای لندست سطح عرصه آبی دریاچه اورمیه در ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ برابر ۲۴۸۹ کیلومتر مربع می‌باشد که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۰۱۵ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

جباری توضیح داد: در حقیقت مساحت عرصه آبی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۰ درصد کمتر شده است. اما حجم آب در وضعیت فعلی ۳/۱۱ میلیارد متر مکعب برآورد شده است که این حجم نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود ۲/۱۸ میلیارد متر مکعب و نسبت به حجم دریاچه در تراز اکولوژیک در حدود ۱۲/۳۹ میلیارد کمتر می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا