ایرانجهان

ناو آمریکایی پهپاد ایران را سرنگون کرد

یک ناو آمریکایی پهپاد پرتاب‌شده توسط شورشیان حوثی یمن در تنگه باب‌المندب را سرنگون کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه هشتم آذر از قول یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد پهپادی که توسط ناو «یواس‌اس کارنی» آمریکا در جنوب دریای سرخ ساقط شده، از نوع «ک‌اس‌سی- ۰۴» ساخت ایران است.

این حادثه یک روز بعد از گزارش ارتش آمریکا از نزدیک شدن یک پهپاد ایرانی تا ۱۵۰۰ یاردی ناو هواپیمابر «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» آمریکا در دریای عرب اتفاق افتاده است.

برد کوپر، جانشین فرمانده ناوگان پنجم آمریکا، روز هفتم آذر اعلام کرده بود که پهپاد ایرانی با اجتناب از فاصله‌گیری حداقل ۱۰ مایل دریایی از این ناو، «اقدامات احتیاط ایمنی» را نقض کرده است.

او گفت این پهپاد بعد از هشدارهای مکرر ناو آمریکایی، نهایتا از محل دور شد.

اوایل ماه جاری نیز ناو « یواس‌اس توماس هاندر» آمریکا یک پهپاد پرتاب‌شده توسط حوثی‌های یمنی مورد حمایت ایران را در باب‌المندب سرنگون کرد.

تنگه باب‌المندب یکی از گذرگاه‌های مهم تجارت دریایی جهان است و راه ارتباط با دریای سرخ، کانال سوئز و آب‌های مدیترانه است.

نیروی دریایی ایالات متحده از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ۱۵ مهرماه چندین ناو جنگی در منطقه مستقر کرده تا مانع گسترش تنش‌های نظامی در منطقه شود.

هفته گذشته دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که از تنش بیشتر در منطقه خودداری کنند و با اشاره به به «حملات راکتی و پهپادی» به مواضع آمریکا در سوریه و عراق و همچنین حمله به کشتی‌های تجاری توسط نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی گفت که «ایران باید افسار نیروهای نیابتی خود را بکشد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا