اجتماعیجهان

نایرا ظهرابیان در مورد مهاجرت گسترده ارامنه به روسیه پس از شکست در قره‌باغ

امروز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه، باز شدن مرزهای روسیه به روی شهروندان ارمنی آغاز رکورد مهاجرت از ارمنستان به روسیه خواهد بود.

این بیانیه را نایرا ظهرابیان، نماینده حزب سعادت ارمنستان در مصاحبه ای با «وستنیک کاوکازا» اعلام کرد.

امروز، سیاستمدار ارمنی برای مشاهده ترافیک مهاجران به روسیه به فرودگاه «زوارتنوتس» ایروان رفت: “تازه از فرودگاه برگشتم. به عنوان نماینده مجلس می خواستم ببینم اوضاع از چه قرار است و شما نمی توانید تصور کنید که اوضاع چقدر متشنج است. آنها بلیط یک طرفه به مسکو می‌خرند و شب گذشته قیمت بلیت‌ها به ۸۰۰-۹۰۰ دلار رسید. چنین تقاضایی برای پروازها به روسیه وجود نداشته است. ارمنستان با بیشترین مهاجرت در ۳۰ سال گذشته، حتی نسبت به دهه ۱۹۹۰ روبرو خواهد شد.”

نایرا ظهرابیان توضیح داد که دلایل مختلفی برای این تعداد مهاجرت وجود دارد: “دلیل اول جنگ است. دوم، ارمنی ها دیگر در کشورهای خود احساس امنیت نمی کنند. سومین و مهمترین چیز این است که اوضاع اقتصادی ارمنستان بسیار دشوار است.”

وی گفت: “مردم اکنون می ترسند که ارتباط آنها با فدراسیون روسیه دوباره قطع شود. به عنوان نماینده مجلس، بسیاری از شهروندان از من می خواهند که با همکاران روسی صحبت کنم تا در اول مارس مرز بسته نشود. اگر به فضای کلی نگاه کنیم، یک بحران جمعیتی در ارمنستان اجتناب ناپذیر است. البته، من ارامنه‌ای را که می خواهند خانواده های خود را نجات دهند و برای آنها غذا تهیه کنند مقصر نمی دانم. دولت مقصر است که جلوی همه فرصتهای زندگی ارامنه در ارمنستان را گرفته است.”

او ادامه داد: “دیشب، یک شهروند ارمنی به من نزدیک شد و گفت: «من نمی توانم قیمت کامل بلیط ها را پرداخت کنم. آیا می توانید با خلبان صحبت کنید و به او بگویید اجازه دهد من و همسرم را در اتاق کارکنان با نصف قیمت بلیط به روسیه ببرد؟ شنیدن و دیدن آن برای من بسیار دشوار بود.”

ظهرابیان گفت: “امروز، در اول فوریه، ۶ پرواز از ایروان به روسیه انجام شد که ۴ پرواز از آنها به مسکو بوده است. اولین پرواز ساعت ۷:۵۵ صبح به مینوودی بود. این یک فاجعه ملی است. اکثر شهروندان ما بلیط داشتند، آزمایش ویروس کرونای آنها مثبت اعلام شد و فرصت پرواز به روسیه را از دست دادند. این یک فاجعه و شرمساری برای دولت فعلی ارمنستان است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا