خاورمیانهسیاست

نبرد در ورودی پنجشیر؛ مقاومت مدعی تحمیل شکست بر نیروهای طالبان شد

فهیم دشتی، سخنگوی جنبش مقاومت پنجشیر به اسپوتنیک تاجیکستان گفت، نیروهای تحت رهبری احمد مسعود طالبان را در نزدیکی دره پنجشیر شکست دادند.

فهیم دشتی، سخنگوی جنبش مقاومت پنجشیر به اسپوتنیک تاجیکستان گفت، نیروهای تحت رهبری احمد مسعود طالبان را در نزدیکی دره پنجشیر شکست دادند.

به گفته وی، این درگیری در ولسوالی اندراب ولایت بغلان همسایه رخ داده است. فهیم دشتی گفت که نیروهای مقاومت به فرماندهی طغرالی اندراب در مسیر هواک-پنجشیر به سمت تنگه سراب عقب نشینی تاکتیکی انجام دادند. آنها با این کار شبه نظامیان طالبان را به دام انداختند.

شبه نظامیان طالبان “عقب نشینی” نیروهای مقاومت را دنبال کردند و سعی کردند از خط دفاعی در دره پنجشیر عبور کنند. با این حال، آنها در کمین نیروهای مقاومت پنجشیر افتادند و دست کم ۱۰ شبه‌نظامی را از دست دادند. گفته می شود که بیش از ۵۰ طالب نیز زخمی شده اند.

اندراب یکی از ساده ترین و بازترین راههایی است که به دره پنجشیر منتهی می شود. این منطقه در حال حاضر تحت کنترل طالبان است.

طالبان که قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند، اینترنت، تلفن همراه و برق را به تنها استان غیر طالبان، دره پنجشیر، قطع کرده اند. رسانه های بین‌المللی می‌گویند، طالبان می خواهند وضعیت زندگی در این استان را تشدید کرده و پسر احمدشاه مسعود را وادار به تسلیم کنند.

فهیم دشتی گفت: “وضعیت بشری در پنجشیر هنوز پایدار است، اما طالبان در تلاشند تا این وضعیت را بدتر کنند. آنها خطوط برق را قطع کرده اند، اما هنوز برق کافی از رودخانه های محلی تولید می شود.”

گزارش دیگری می‌گوید، طالبان فواد اندرابی، خواننده محلی را در ولایت بغلان کشته اند. طالبان او را به زور از خانه اش در ولسوالی اندراب بیرون آوردند و در وسط خیابان کشتند. مسعود اندرابی، وزیر داخله سابق افغانستان نیز کشته شدن این خواننده را تایید کرد.

طالبان موسیقی در افغانستان را ممنوع کرده و زنان را در مورد خروج از خانه های خود فعلا منع کرده اند. با این حال، طالبان مدعی هستند که به زنان اجازه تحصیل و کار می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا