خاورمیانه

نتانیاهو به رسانه‌های آمریکایی: اصلاحات قضایی پایان دموکراسی در اسرائیل نیست

در حالی که جو بایدن منتقد روند به تصویب رسیدن اصلاحات قضایی در اسرائیل است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی از این اصلاحات دفاع کرد و گفت که تصویب آن، به معنی «پایان دموکراسی در اسرائیل» نیست.

نتانیاهو روز پنج‌شنبه پنجم مرداد به شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا گفت: «این [اصلاحات] به عنوان پایان دموکراسی اسرائیل توصیف می‌شود. به نظر من این مضحک است و وقتی جنجال‌ها فروکش کرد همه متوجه آن خواهند شد.»

او این اصلاحات را به یک «اصلاح جزیی» فرو کاست و افزود به این دلیل این اصلاحات را آغاز کرده که توازن قوا ایجاد کند.

دولت نتانیاهو می‌گوید این اصلاحات که منجر به کاهش قدرت دستگاه قضایی اسرائیل در برابر احکام دولتی است، باعث توازن قوا می‌شود اما مخالفان این اصلاحات این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند به دموکراسی در اسرائیل ضربه می‌خورد.

نخست‌وزیر اسرائیل در یک گفت‌وگوی دیگر با سی‌ان‌ان نیز گفت: «ما باید آن [قوانین قضایی] را اصلاح کنیم و این کاری است که ما انجام دادیم. این یک اصلاح جزیی است.»

نتانیاهو اما از دادن پاسخ به این سوال که آیا مصوبه‌ روز دوشنبه گذشته (دوم مرداد) در پارلمان اسرائیل را به اجرا می‌گذارد یا نه، خودداری کرد.

به گزارش رویترز، در حالی که نتانیاهو پیامدهای اصلاحات قضایی را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد، تومر بار، رییس نیروی هوایی ارتش اسرائیل، هشدار داد که دشمنان اسرائیل می‌توانند از بحران جاری در این کشور سوءاستفاده کنند.

بر اساس بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، بار خطاب به نیروهای خود گفت: «ممکن است در چنین زمانی تلاش کنند تا مرزها، انسجام و هوشیاری ما را بیازمایند. همان‌طور که مطمئن هستم باید هوشیار و آماده باشیم.»

این فرمانده نظامی اسرائیل توضیح بیشتری درباره تهدیدها علیه این کشور ارائه نکرد.

روز دوشنبه، نخست وزیر و متحدانش در دولت اسرائیل، یک بند لایحه اصلاحات را در پارلمان مطرح و تصویب کردند که توانایی دیوان عالی برای لغو حکم دولت را محدود می‌کند.

این در حالی است که هزاران اسرائیلی تقریبا هر روز علیه این اصلاحات تظاهرات می‌کنند و این اصلاحات حتی با انتقادهای متعددی در خارج از این کشور از جمله از سوی جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا روبه‌رو شده است.

کاخ سفید روز پنج‌شنبه از بیان اینکه آیا بایدن، نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت کرده یا نه، خودداری و به اعلام خبر دیدار این دو در «اواخر امسال در ایالات متحده» بسنده کرد.

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، پیشتر گفته بود که بایدن از نتانیاهو برای بازدید از کاخ سفید دعوت کرده است اما سخنگوی کاخ سفید، کارین ژان پی‌یر گفت: «هر دو توافق کردند که در اواخر امسال در ایالات متحده ملاقات کنند. هر دو تیم در حال بررسی زمان‌بندی هستند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا