خاورمیانه

نتانیاهو می‌گوید قطعنامه سازمان ملل برای اسرائیل الزام آور نخواهد بود

اسرائیل روز شنبه رأی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص مجاز دانستن دیوان بین‌المللی لاهه برای ابراز نظر حقوقی مورد سرزمین‌های فلسطینی را محکوم کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه، ۹ دی، در رای‌گیری به درخواست فلسطینیان، دیوان بین‌المللی لاهه را مجاز کرد «مفاهیم حقوقی اشغال اسرائیل» بر اراضی فلسطینی را بررسی کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی در این خصوص گفت:«مردم یهود نه در سرزمین خود و نه در پایتخت ابدی ما اورشلیم٬ اشغالگر نیستند و هیچ قطعنامه سازمان ملل نمی‌تواند این حقیقت تاریخی را تحریف کند.»

بنیامین نتانیاهو اضافه کرد ٬ اسرائیل خود را به این «تصمیم نفرت انگیز» ملزم نمی‌‌داند.

با رای روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل٬ دیوان بین المللی لاهه مجاز شد که غیر از «اشغال مستمر»، «تغییر ترکیب جمعیتی، جایگاه بیت‌المقدس و قوانین و اقداماتی را که اسرائیل از بعد از سال ۱۹۶۷ در این اراضی انجام داده» بررسی کند.

به گزارش رویترز، ۸۷ کشور به این پیشنهاد فلسطینیان رای موافق دادند، ۲۶ کشور مخالفت کرده و رای ۵۳ کشور ممتنع بود. ایران و همچنین شش کشور اروپایی که رابطه نزدیک با اسرائیل دارند، مانند بلژیک و پرتغال، در میان کشورهای موافق بودند.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در واکنش به این قطعنامه گفت: «هیچ دادگاه یا نهاد بین‌المللی مجاز نیست که اسرائیل را به خاطر حاکمیت بر سرزمین خود اشغالگر بنامد و حضور اسرائیل در اورشلیم و یهودا و شومرون (کرانه باختری) را غیر قانونی عنوان کند.»

سفیر اسرائیل افزود: «روندی که با موافقت یک نهاد مخدوش اخلاقی مانند سازمان ملل آغاز شود، مشروعیت ندارد.»

منصور ریاض، سفیر فلسطینی در سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومی به نمایندگان کشورها گفت: «بدون ارتباط با رای امروز شما، اگر به قوانین بین‌المللی و صلح اعتقاد دارید، حامی دیوان لاهه باشید و در برابر دولت راست‌گرای اسرائیلی بایستید.»

پس از رای موافق مجمع عمومی سازمان ملل به بررسی «مشروعیت اشغالگری اسرائیل»، نبیل ابو ردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات فلسطینی، روز شنبه، دهم دی، در شهر رام‌الله گفت «زمان آن رسیده که اسرائیل به خاطر جنایات مستمر علیه ملت فلسطین مسئول شناخته شود».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا