آذربایجانجهان

نخست‌وزیر ارمنستان: پیمان صلحی میان ارمنستان و آذربایجان منعقد خواهد شد

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که یک پیمان صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان منعقد خواهد شد.

این پیمان بر اساس بیانیه‌های رسمی تصویب شده در سطوح عالی دو کشور خواهد بود.

پاشینیان در یک توییت در این باره نوشت: «تشدید تنش جدیدی [میان دو کشور] وجود نخواهد داشت و جامعه جهانی باید قویا از این پیمان حمایت کند.»

این موضع‌گیری در حالی است که مقامات جمهوری ارمنستان روز پنج‌شنبه سوم فروردین گفتند یک سرباز ارمنی در تیراندازی از سوی نیروهای آذربایجانی در مرز بین دو کشور کشته شده است.

ارمنستان و آذربایجان دو جمهوری استقلال یافته پس از فروپاشی شوروی سابق، دهه‌هاست درگیر یک مناقشه ارضی بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی هستند.

این دو کشور همسایه دو جنگ را در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ برای کنترل این منطقه پشت سر گذاشتند و اختلافات میان آن‌ها هنوز حل نشده است.

هفته گذشته آذربایجان ارمنستان را متهم کرد که به مواضع این کشور در مرز و قره‌باغ کوهستانی آتش گشوده است.

پاشینیان پیشتر هشدار داده بود «خطر بسیار شدید تشدید تنش» در این منطقه که عمدتا ارمنی‌ها ساکن آن هستند و ماه‌هاست با محاصره آذربایجان روبه‌رو شده‌اند، وجود دارد.

ارمنستان امیدوار است برای رفع این محاصره از جامعه بین‌المللی کمک دریافت کند. همچنین ایروان نیروهای حافظ صلح روسی مستقر در منطقه را به ناتوانی در حل این وضعیت متهم کرده است.

اتحادیه اروپا ماه گذشته یک ماموریت دیده‌بانی را در سمت ارمنی مرز با آذربایجان مستقر کرد.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه هم روز چهارشنبه اعلام کرد قصد دارد «در ماه آوریل» از پایتخت‌های آذربایجان و ارمنستان بازدید کند.

او گفت در این سفر تاکید خواهد کرد که «تهدید استفاده از زور غیرقابل قبول است».

فرانسه یکی از اعضای گروه مینسک است که در سال ۱۹۹۲ از سوی کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا برای تشویق حل و فصل صلح‌آمیز و مذاکره شده برای درگیری میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ، ایجاد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا