جهان

نخستین نشست کشورهای عضو پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای با پیام دبیرکل سازمان ملل آغاز به کار کرد

آتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز سه‌شنبه ۲۱ ژوئن، در آغاز اولین نشست سه روزه کشورهای عضو پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای در وین از طریق پیامی ویدیویی نسبت به خطر جنگ‌افزارهای هسته‌ای هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد، سلاح های هسته ای را  یک بلای جهانی و یادآور ناتوانی کشورها در حل مشکلات از طریق گفتگو و همکاری  خوانده و گفت:  سلاح‌های هسته‌ای به صاحبان خود وعده دروغین وتوهم امنیت می‌دهند در صورتی که تهدیدی ویرانگر برای تمام بشریت و تنها ضامن تخریب، مرگ و تشعشعات ماندگار رادیواکتیو هستند .

وی وجود بیش از ١٣٠٠٠کلاهک هسته ای در زرادخانه های سراسر جهان را  نسخه‌ای برای نابودی احتمالی کره زمین  دانسته و گفت:  ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که چند کشور با سلاح های هسته ای شان، تمام حیات روی سیاره ما را به خطر بیندازند.

آتونیو گوترش ادامه داد:  تنها با همبستگی می‌توانیم این بلا را از بین ببریم و جهانی بهتر، صلح‌آمیزتر و قابل اعتماد برای همه بسازیم. بیایید این سلاح ها را، پیش از اینکه ما را نبود کنند، از بین ببریم.معاهده منع تسلیحات هسته ای گام مهمی به سوی آرمان مشترک جهانی بدون سلاح هسته ای است.

در این نشست سه روزه، نمایندگان کشورهای شرکت کننده سخنرانی خواهند کرد و هیئت‌های حاضر در جلسه، درباره طیفی از موضوعات، از جمله نحوه تشویق کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای به مشارکت در این پیمان و همچنین حمایت از قربانیان حمله و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای، گفتگو خواهند کرد.

گفتنی است تاکنون ۸۶ کشور پیمان منع سلاح‌ هسته‌ای را امضا و ۶۵ کشور دیگر آن‌ را تصویب کرده‌اند. کشورهای دارای سلاح هسته‌ای مانند روسیه، امریکا، چین، فرانسه، بریتانیا، هند، پاکستان، اسراییل و کره شمالی در این نشست  شرکت نکرده‌اند.

این پیمان مکمل معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا