جهان

نروژ 15 دیپلمات روسیه را اخراج کرد

وزارت خارجه نروژ، پنج‌شنبه، 24 فروردین از اخراج 15 افسر امنیتی روسی شاغل در سفارت روسیه در اسلو خبر داد.

به گزارش «رویترز»، وزارت خارجه نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد که این 15 نفر افسران اطلاعاتی روسیه هستند که تحت پوشش دیپلمات فعالیت می‌کردند.

سفارت روسیه در اسلو نیز به رویترز گفت که تصمیم نروژ «یک اقدام بسیار غیردوستانه دیگر است که با واکنش مواجه خواهد شد

حدود 40 دیپلمات روس در حال حاضر در اسلو فعالیت می‌کنند و این اخراج‌ها معادل بیش از یک سوم تعداد کل آنها است.

این آخرین نمونه اخراج دیپلمات‌های روس توسط یک کشور غربی از زمان آغاز جنگ تمام‌عیار مسکو علیه اوکراین در سال گذشته است.

در سال جاری تاکنون، استونی، هلند و اتریش نیز دیپلمات‌های روس را اخراج کرده‌اند. نروژ همچنین در ماه آوریل 2022 سه مقام روس را اخراج کرد.

همزمان با اخراج این مقامات روس که در سفارت روسیه در نروژ حضور داشتند، آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ طی یک کنفرانس خبری گفت:«فعالیت‌های آنها تهدیدی علیه نروژ است. ما فعالیت‌های آنها را در طول زمان دنبال کرده‌ایم. از زمان حمله به اوکراین، تعداد آنها افزایش یافته‌ است

او همچنین اضافه کرد: «افسران مذکور باید به زودی نروژ را ترک کنند

خبرگزاری دولتی «تاس» نیز بدون اشاره به جزئیات، گزارش داد که وزارت خارجه روسیه متقابلا به اخراج‌ دیپلمات‌های خود پاسخ خواهد داد.

نروژ، یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو» است که با روسیه در قطب شمال مرز مشترک دارد.

ناظران می‌گویند که این اخراج‌ها می‌تواند روند انتقال ریاست شورای قطب شمال، نهادی چندجانبه که در آن کشورهای قطب شمال در مورد مسائل تاثیرگذار بر منطقه قطبی بحث می‌کنند، را پیچیده‌تر کند.

مسکو در حال حاضر این کرسی را در اختیار دارد، اما نروژ قرار است در 11 ماه مه، ریاست آن را بر عهده گیرد و اسلو اعلام کرده بود که انتقال آرام را در اولویت قرار می‌دهد.

در همین باره، وزیر خارجه نروژ، هویتفلد گفت که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا اخراج دیپلمات‌‌ها بر انتقال شورای قطب شمال تأثیر می‌گذارد یا خیر.

او ادامه داد که این کشور اروپای شمالی همچنان به دنبال حفظ روابط دیپلماتیک عادی خود با روسیه است و از ادامه فعالیت‌های دیپلماتیک روسیه در نروژ استقبال می‌‌کند.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا