جهانسیاست

نسل‌کشی اویغورها؛ اتحادیه اروپا چین را پس از سه دهه تحریم کرد

رویترز به نقل از دو دیپلمات گزارش داد، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۷ اسفند توافق کرد مقامات چینی را به دلیل نقض حقوق بشر بر علیه تورکان اویغور تحریم کند.

این اولین تحریم ها علیه پکن از زمان تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا در سال ۱۹۸۹ و پس از سرکوب اعتراضات میدان تیان‌آنمن است.

سفیران اتحادیه اروپا ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی ۴ فرد چینی و یک نهاد را به عنوان بخشی از لیست تحریم های جدید و گسترده بر علیه این کشور، تصویب کردند. گفته شده که که نام افراد و نهاد تحریم شده چینی پس از تصویب رسمی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در ۲۲ مارس اعلام خواهد شد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا به رویترز گفت: “اقدامات محدود کننده ای علیه نقض جدی حقوق بشر اتخاذ شده است.”

دیپلمات های اتحادیه اروپا به رویترز گفتند که مقامات چینی به نقض حقوق بشر علیه تورکان مسلمان اویغور متهم شدند. آنها گفتند که این اقدام نگرانی عمیقی در اویغورهایی که در اروپا، ایالات متحده و کانادا زندگی می‌کنند، بر انگیخته است.

اتحادیه اروپا آخرین بار در ژوئن ۱۹۸۹، بر علیه دومین شریک تجاری بزرگ خود، چین تحریم تسلیحاتی وضع کرد که همچنان پابرجا است.

فعالان و کارشناسان حقوق سازمان ملل متحد می گویند حداقل ۱ میلیون اویغور در اردوگاه های ترکستان‌شرقی (سین کیانگ) بازداشت شده اند. بر اساس داده‌های وزارت خارجه آمریکا ۲ تا ۳ میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های تورک و مسلمان در اردوگاه‌های کار اجباری در وضعیت نگران کننده‌ای نگهداری می‌شوند. فعالین اویغور این رقم را ۵ تا ۶ میلیون نفر ذکر می‌کنند. این فعالان و برخی سیاستمداران غربی چین را به استفاده از شکنجه، کار اجباری، عقیم سازی و نسل‌کشی متهم می کنند.

پارلمان هلند کانادا و ایالات متحده اخیراً رفتار چین با اویغورها را نسل کشی دانست.

نماینده چین در اتحادیه اروپا با انتشار پستی در توییتر خود درباره تحریم های جدید اعمال شده نوشت که پکن سیاست های خود را تغییر نمی دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا