ایرانجهان

نفتکشی با پرچم کره جنوبی توسط ایران توقیف شد، سئول واحد مقابله با دزدی دریایی فرستاد

رسانه های ایرانی روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه ۹۹ گفتند، یک تانکر با پرچم کره جنوبی در آب های خلیج توسط ایران توقیف و خدمه آن بازداشت شدند.

رسانه های ایرانی روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه ۹۹ گفتند، در میان تنش های تهران و سئول بر سر پول‌های ایران در بانک های کره جنوبی به دلیل تحریم های ایالات متحده، یک تانکر با پرچم کره جنوبی در آب های خلیج توسط ایران توقیف و خدمه آن بازداشت شدند.

سئول تصرف یک تانکر حامل مواد شیمیایی کره جنوبی توسط مقامات ایرانی در آبهای عمان را تأیید کرد و خواستار آزادی فوری آن شد و وزارت دفاع این کشور نیز اعلام کرد واحد مقابله با دزدان دریایی را به تنگه هرمز اعزام کرده است.

این وزارتخانه گفت که با همکاری وزارتخانه‌های خارجه و شیلات این کشور و همچنین نیروی دریایی چند ملیتی که در آب‌های مجاور حضور دارد، با دزدی دریایی مقابله خواهد کرد.

چندین رسانه ایرانی، از جمله تلویزیون دولتی، گفتند که نیروی دریایی سپاه این شناور را به دلیل آنچه ایجاد آلودگی در خلیج با مواد شیمیایی عنوان شده توقیف کرد.

تلویزیون دولتی به نقل از سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: “طبق گزارش های اولیه مقامات محلی، این مسئله کاملاً فنی است و کشتی به دلیل آلودگی دریا به ساحل منتقل شده است.”

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران تصاویری را منتشر کرد که قایق های تندروی سپاه پاسداران را در حال اسکورت نفت کش «هانکوک چِمی» که به گفته مقامات ایران حامل ۷۲۰۰ تن اتانول بود، نشان می داد.

این گزارش گفت که خدمه بازداشت شده کشتی شامل اتباع کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. تلویزیون دولتی ایران گفت این نفتکش در بندرعباس ایران نگهداری می شود. به گفته وزارت خارجه کره جنوبی، این کشتی ۲۰ خدمه داشت.

ربکا رباریچ سخنگوی ناوگان پنجم ایالات متحده مستقر در بحرین، در پاسخ به پرسش رویترز گفت: «ناوگان پنجم مستقر در بحرین از نیروی دریایی ایالات متحده از این حادثه آگاه است و اوضاع را رصد می کند.

این حادثه پیش از سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به تهران اتفاق افتاد. خطیب زاده گفت که این دیدار در روزهای آینده اتفاق خواهد افتاد و طی آن، مقامات در مورد خواست ایران مبنی بر آزاد سازی ۷ میلیارد دلار پول منجمد شده در بانک های کره جنوبی به دلیل تحریم های ایالات متحده، از کره جنوبی بحث و گفتگو می کنند.

پس از خروج واشنگتن از توافق هسته ای ۲۰۱۵ تهران با شش قدرت بزرگ موسوم به برجام، ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ تحریم ها را مجدداً اعمال کرد. بر اساس آن توافق، ایران توافق کرده بود که در ازای لغو تحریم ها، فعالیت‌های هسته ای خود را تعلیق کند.

ایران با دور زدن مرحله به مرحله محدودیت های توافق، اقدامی تلافی جویانه در مقابل خروج آمریکا انجام داده است. در اقدامی که می تواند تلاش های جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده برای پیوستن مجدد به معامله را پیچیده کند. تهران روز دوشنبه گفت که غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در تأسیسات هسته ای زیرزمینی فردو از سر گرفته است.

شرکت انگلیسی «امبرِی» گفت: «شناور پرچم دار کره جنوبی، متعلق به «دی‌ام شیپینگ کو»، قبل از توقیف از اسکله شیمیایی نفت در جوبیل عربستان سعودی حرکت کرده است.»

دریاد گلوبال، یکی دیگر از شرکت های امنیت دریایی، در وب سایت خود گفت که تانکر شیمیایی “احتمالاً توسط نیروهای ایرانی در تنگه هرمز بازداشت شده در حالی که به فجیره در امارات متحده عربی می رفت.”

در اوایل سال ۲۰۱۹، دو هفته پس از توقیف یک کشتی ایرانی به دلیل دور زدن تحریم‌ها در سواحل جبل الطارق ، ایران با توقیف «ایستِنا ایمپرو» نفت کش پرچم دار انگلیس، تنش در شلوغ ترین آبراه نفتی جهان را افزایش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا