ایران

نقش پ‌ک‌ک‌ در ربایش حبیب اسیود از ترکیه

حبیب اسیود فعال سیاسی عرب ۹ اکتبر ۲۰۲۰ در استانبول به دست باند تبهکاری و قاچاق ناجی شریفی زیندشتی ربوده و از طریق وان به‌صورت قاچاق به آزربایجان غربی منتقل شد. نقش ناجی شریفی حداقل در دو قتل سیاسی دیگر، مسعود مولوی و سعید کریمیان معلوم است.

مدتی بعد از ربایش حبیب اسیود ترکیه ۱۱ عضو باند زیندشتی را دستگیر کرد. بعدازآن نیز ترکیه در چند نوبت تیم‌های جاسوسی و تروریستی ایران را دستگیر و خنثی کرد که نشان می‌دهد ترکیه تمایل ندارد فعالیت‌های تروریستی سرویس‌های اطلاعاتی رژیم ایران را تحمل کند.

ناجی شریفی پیش‌تر در ایران به جرم قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم‌شده بود ولی توسط سرویس‌های اطلاعاتی رژیم آزاد و برای عملیات‌های تروریستی به ترکیه اعزام شده بود. وی بعد از قضایای اخیر دوباره به ایران بازگشته و در غرب آزربایجان تحت حفاظت سپاه و باند مسلح خود زندگی می‌کند. ولی نه زندگی مخفی، بلکه به‌عنوان خیر در تلویزیون تبلیغ می‌شود و از کمیته امداد و استانداری جایزه می‌گیرد.

ناجی شریفی عضو عشیره شکاک است و با رؤسای عشیره شکاک یعنی خانواده سیمکو‌ ارتباط نزدیکی دارد. سیمکوها خانواده و یا به عبارت دقیق‌تر باند تبهکار چندمنظوره جالبی هستند. عامل مستقیم اطلاعات سپاه هستند. چنانکه اخیراً و در موضوع دستگیری عوامل رژیم ایران در مسئله ترور توریست‌های اسرائیلی در استانبول که موجب برکناری حسین طائب شد، گاگارین سیمکو رئیس فعلی خانواده خود شخصاً در استانبول دستگیر شد ولی با درخواست و اصرار ایران و در مقابل بعضی امتیازات آزاد و به ایران بازگشت.

باند سیمکو بخش بزرگی از قاچاق مواد مخدر و انسان در غرب آزربایجان را به‌عنوان پیمانکار سپاه انجام می‌دهد. این باند رابط و عامل سپاه در پ‌ک‌ک نیز هست. فعالیت‌های سیاسی – انتخاباتی‌ پ‌ک‌ک در غرب آزربایجان را این خانواده انجام می‌دهد. آرمان سیمکو پسر گاگارین که با سیاست حشرونشر بیشتری دارد همیشه مشاورانی از پ‌ک‌ک/پژاک، مانند مسعود شمس نژاد و ارشاک رئوف گنبدی را در کنار خود دارد. این اشخاص درحالی‌که به اتهام عضویت در پژاک دستگیر و محاکمه شده‌اند ولی درعین‌حال آزاد هستند و در غرب آزربایجان فعالیت می‌کنند.

مخلص، باندهای زیندشتی و سیمکو که هر دو از یک عشیره و فامیل هستند درعین‌حالی که عامل اطلاعات سپاه هستند درعین‌حال نیز دارای ارتباط و همکاری نزدیکی با پ‌ک‌ک هستند. اساساً بدون همراهی و هماهنگی با پ‌ک‌ک این باندها نه می‌توانند کار عمده قاچاق انجام دهند و نه می‌توانند ترور کنند. لذا بااینکه ربایش حبیب اسیود را باند زیندشتی انجام داده است ولی همراهی و هماهنگی پ‌ک‌ک را نیز نباید نادیده گرفت. رژیم ایران از پ‌ک‌ک در عراق، سوریه، غرب آزربایجان و قاراباغ به فراخور حال استفاده می‌کند؛ دلیلی ندارد برای تسهیل عملیات آدم‌ربایی هم استفاده نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا