خاورمیانه

نگرانی از گسترش جنگ به لبنان، کرانه‌باختری؛ آمریکا:از حماس هم بخواهید بیمارستان را ترک کند

با افزایش نگرانی‌ها از گسترش جنگ به ویژه به جنوب لبنان و کرانه باختری، وزارت خارجه آمریکا از کسانی که برای متقاعد کردن اسرائیل برای محافظت از بیمارستان‌ها در غزه تلاش می‌کنند خواست به حماس نیز فشار بیاورند از بیمارستان به عنوان سپر دفاعی استفاده نکند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در شامگاه دوشنبه در میان خبرنگاران گفت: «دوست داریم ببینیم کسانی که اسرائیل را برای محافظت از بیمارستان‌ها دعوت می‌کنند، از حماس بخواهند بیمارستان‌ها را تخلیه کند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده نکند.»

متیو میلر همچنین با اشاره به سوختی که اسرائیل پیش‌تر برای به‌کارگیری در بیمارستانی در غزه اعطا کرده بود اما بر اساس گزارش‌ها، از سوی نیروهای حماس ربوده شد، افزود: «دوست داریم ببینیم حماس از ذخیره سوخت خود که رویش نشسته بردارد و به بیمارستان‌ها در شمال غزه بدهد.»

پیش‌تر، پزشکان بدون مرز هشدار داد که از کار افتادن بیمارستان شفا فاجعه انسانی در غزه را بیشتر می‌کند.

«نشانه‌ای از تشدید درگیری‌ها»

هم‌زمان درگیری‌ها در غزه ادامه یافت و نگرانی‌ها از گسترش جنگ به‌ویژه از سوی حزب‌الله لبنان تشدید شد. سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد در پی شلیک چند پرتابه از لبنان به سمت یک پاسگاه ارتش اسرائیل در نزدیکی مرز، جنگنده‌های پدافند هوایی یکی را رهگیری کردند و بقیه در یک منطقه باز سقوط کرد.

روزنامه هاآرتس نوشت گزارش‌هایی در لبنان منتشر شده که ادعا می‌کند ارتش اسرائیل اعلامیه‌هایی را در جنوب لبنان توزیع کرده و از ساکنان خواسته به سمت شمال حرکت کنند. به گفته این روزنامه: «این نیز نشانه‌ایست مبنی بر اینکه تشدید دیگری از تنش‌ها در راه است.»

پیش‌تر، هرتزی هالوی، رییس ستاد کل اسرائیل از ارزیابی‌ و برنامه‌های ارتش این کشور برای ایجاد امنیت در شمال اسرائیل خبر داد و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از حزب‌الله لبنان خواست از تشدید تنش با اسرائیل خودداری کند.

اما گزارش‌هایی نیز از گسترش دامنه درگیری‌ها به کرانه باختری منتشر شد و مقام‌های فلسطینی از مرگ سه نفر در پی حمله پهپادی اسرائیل به این منطقه خبر دادند.

رادیو ارتش اسرائیل هم با انتشار تصویری از یک چاقو از تلاش یک فلسطینی برای حمله به سربازی اسرائیلی در روستای بیت عنان خبر داد که منجر به تیراندازی سرباز اسرائیلی و مرگ فرد مهاجم شد.

 

فشار‌ها علیه دولت بایدن، هشدار به ایران

در همین‌ حال، به نظر می‌رسد در آمریکا فشار‌ها علیه دولت جو بایدن برای مقابله با نقش جمهوری اسلامی در حمایت از حماس، به ویژه از سوی منتقدان دولت او، رو به افزایش است، در حالی که مقام‌های آمریکایی هم درباره تحرکات نظامی جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش به حکومت ایران هشدار می‌دهند.

نیکی هیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در انتقاد به سیاست‌های جو بایدن در قبال جنگ اسرائیل و حماس گفت:«خشنودم که بایدن برخی از حرف‌های درست را می‌زند اما اقداماتش همیشه با سخنانش مطابق نیست. اگر در کنار اسراییل می‌ایستی، نباید با ایران گرم بگیری.»

این سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت بایدن همان مسیر باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین، را پیش گرفت و به «دشمن شماره یک اسرائیل» کمک کرد، و افزود: «بدون ایران حماسی وجود نخواهد داشت و بدون چراغ سبز ایران قتلی رخ نخواهد داد.»

به گزارش فری‌بیکن، دولت بایدن ممکن است روز سه‌شنبه معافیت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را تصویب کند و به ایران اجازه ‌دهد به دست‌کم ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده خود در عراق دسترسی پیدا کند.

میلر در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره احتمال آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار پرسید پاسخی نداد و گفت درباره گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی نظر نمی‌دهد.

وزارت خاجه آمریکا همچنین اعلام کرد نماینده ویژه این کشور در امور یمن، این هفته به منطقه خلیج فارس سفر می‌کند تا با مقام‌هایی، از جمله از عربستان سعودی، امارات متحده، و عمان دیدار کند.

هم‌زمان، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به تهران درباره حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه هشدار داد و گفت: «اگر نیروهای نیابتی ایران به حمله به نیروهای آمریکایی ادامه دهند، پاسخ خواهیم داد.»

این هشدار در حالی مطرح شد که موسسه علوم و امنیت بین‌المللی خبر داد تصاویر ماهواره‌ای پیشرفت در ساخت کارخانه‌ای در روسیه را نشان می‌دهد که پهپادهای انتحاری جمهوری اسلامی را تولید انبوه می‌کند و به گزارش رویترز، انتظار می‌رود مسکو از آنها برای هدف قرار دادن تاسیسات انرژی اوکراین استفاده کند.

 

هشدار نتانیاهو به حزب‌الله؛ کشف انبار سلاح و مرکز فرماندهی حماس زیر بیمارستان کودکان

همزمان با تاکید وزیر خارجه اسرائیل بر ادامه جنگ تا از بین بردن حماس، سخنگوی ارتش از کشف تونل و انبار تسلیحات حماس در زیر یک بیمارستان کودکان در غزه خبر داد. بنیامین نتانیاهو نیز با اشاره به افزایش تنش‌ها در مرز لبنان گفت حزب‌الله در حال «بازی با آتش» است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه دوشنبه ۲۲ آبان گفت که یگان کماندویی ارتش در زیر بیمارستان کودکان الرنتیسی شهر غزه «یک مرکز فرماندهی و کنترل حماس، جلیقه‌های بمب‌گذاری انتحاری، نارنجک، اسلحه، مواد منفجره، آرپی‌جی و سایر سلاح‌ها، رایانه‌، پول موارد دیگر» را کشف کرده است.

او افزود: «ما همچنین مواردی پیدا کردیم که نشان می‌دهد حماس گروگان‌هایی را در آن‌جا نگه داشته است». هاگاری اشاره کرد این موضوع در حال حاضر تحت بررسی است.

از سوی دیگر با افزایش نگرانی‌های از گسترش جنگ به منطقه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به دیدار جو بایدن و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک، گفت که بایدن به همتای چینی خود خواهد گفت که اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران به نفع چین نیست.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تا جایی که به ما مربوط می‌شود، شمارش معکوس [دیپلماتیک] وجود ندارد. تا زمانی که حماس را از بین نبریم و همه گروگان‌ها را بازگردانیم، از جنگ دست نمی‌کشیم».

دفاتر سازمان ملل متحد در ژنو سوییس با برگزار کردن مراسم یک دقیقه سکوت، یاد ۱۰۱ کارمند اونروا را که در درگیری‌ها در نوار غزه کشته شدند، گرامی داشتند.

توماس وایت، مدیر اونروا در غزه نیز گفت در صورتی که تا ۴۸ ساعت آینده سوخت کافی به این منطقه ارسال نشود، فعالیت‌های این آژانس متوقف خواهد شد.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد خواست کمک‌های بشردوستانه را با کمک چترهای نجات به نوار غزه بفرستند.

او افزود: «قطع برق و جلوگیری از رسیدن سوخت به بیمارستان شفا جنایت جنگی است.»

ترکیه یک کشتی حامل تجهیزات مورد نیاز برای احداث بیمارستان‌های صحرایی را روانه بندر العریش مصر کرد. این بندر در نزدیکی گذرگاه رفح قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا