ایران

نگرانی سازمان ملل از ابهام در آمار قربانیان اعتراضات اخیر ایران

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد «عدم شفافیت» مقامات رژیم ایران در زمینه آمار قربانیان اعترضات اخیر در این کشور را نگران کننده دانست.

میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «عدم شفافیت» در خصوص شمار قربانیان و رفتار نیروهای امنیتی با هزاران شهروند دستگیرشده در اعتراضات اخیر ایران نگران‌کننده است.

وی افزود: مقامات دولت ایران باید شفافانه عمل و در اسرع‌وقت تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه درباره موارد قتل معترضان و بدرفتاری با دستگیرشدگان را آغاز کنند.

روپرت کالویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو تصریح کرد:دست‌کم 7000 نفر از معترضان در 28 استان ایران دستگیر شده‌اند. نگران بدرفتاری با دستگیرشدگان، نقض حق محاکمه و احتمال صدور حکم اعدام برای بسیاری از آنها هستیم.

براساس اطلاعات ما تاکنون حداقل 208 نفر از حمله 13 زن و 12 کودک کشته شدند. گزارش‌هایی دال بر اینکه شمار قربانیان دو برابر این تعداد است، دریافت کردیم».

گفتنی است شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در 15 نوامبر (24 آبان) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قیمت بنزین افزایش یافته و همچنین با سهمیه‌بندی ارائه خواهد شد.

همچنین در جریان این اعتراضات حدود 7000 هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند. به موازات این حوادث برخی کالاها نیز در ایران گران شده و کاربران این کشور در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از وضعیت فعلی می‌پردازند.

در حالی که مقامات رژیم ایران از اعلام آمار کشته شدگان در ناآرامی‌های این کشور یر باز می زنند، سازمان عفو بین‌الملل تاکنون تعداد کشته شدگان در وقایع اخیر را دست‌کم 208 نفر اعلام کرد.

.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا