خاورمیانهسیاست

نیروهای دولتی افغانستان کنترل ۹ ولایت را در برابر طالبان از دست دادند

نیروهای دولتی افغانستان از زمان آغاز خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان در مجموع ۹ مرکز ولایتی را در مقابل طالبان از دست دادند.

پس از آنکه شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، در مرز تاجیکستان، چین و پاکستان، در شمال شرق افغانستان تحت کنترل طالبان در آمد، نیروهای دولتی افغانستان در مجموع ۹ مرکز ولایتی را از دست دادند.

معاون شورای ولایتی بدخشان، در بیانیه ای گفت که طالبان حدود ۲ هفته پیش به شهر فیض آباد، مرکز این ولایت حمله کردند.

وی با بیان اینکه حمله سه بار دفع شد، اظهار داشت که نیروهای امنیتی شب گذشته از مرکز ولایت عقب نشینی کردند و طالبان مرکز شهر را به طور کامل تحت کنترل خود درآورد.

همچنین، مراکز بغلان در شمال کشور و فراه در غرب دیروز به دست طالبان افتاد.

پس از کنترل مراکز ولایتی در شمال افغانستان توسط طالبان، اشرف غنی، رئیس جمهور به همراه رهبران سیاسی مارشال رشید دوستم، محمد محقق و جمعه‌ خان همدرد به شهر مزار شریف، مرکز استان شمالی بلح رفت.

از سوی دیگر، افسر مطبوعاتی رشید دوستم، اظهار داشت که یک عملیات جامع در ولایات شمالی و شمال شرقی که تحت کنترل طالبان است، برنامه ریزی شده است.

بر اساس توافقنامه دوحه که بین ایالات متحده و طالبان امضا شد، طالبان اعلام کرده بود که قبل از آخرین تاریخ خروج نیروهای ناتو، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱، به مراکز ولایت‌ها حمله نخواهد کرد ولی با بهانه قرار دادن حملات هوایی آمریکا، به مراکز استان ها حمله کرد.

طی یک هفته روز گذشته، طالبان در مجموع ۹ مرکز ولایتی، یکی در جنوب غرب، یکی در غرب و هفت مرکز در شمال و شمال شرق کشور را از نیروهای دولتی افغانستان گرفتند.

دولت افغانستان هنوز ۲۵ مرکز از ۳۴ مرکز ولایت‌ها را تحت کنترل دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا