ایرانجهان

نیروی دریایی آمریکا از تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش در دریای عمان جلوگیری کرد

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد از اقدام نیروی دریایی جمهوری اسلامی برای توقیف دو نفتکش تجاری در آب‌های بین‌المللی در دریای عمان جلوگیری کرده است

نیروهای ایران به یکی از این نفتکش‌ها که در نزدیکی سواحل عمان بود چندیدن بار شلیک کرده بودند.

مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در مورد حمله نیروهای ایران به این دو نفتکش گفت: «حمله بی‌دلیل نیروی دریایی ایران به کشتی ریچموند وویجر و تعرض آنها به کشتی تی‌آر‌اف ماس ناقض قوانین بین‌المللی و مخل امنیت و ایمنی تردد در منطقه است.»

شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد آمریکا به همراه متحدان خود در خاورمیانه، به تجاوزهای ایران پاسخ خواهد داد.

طبق اعلام سنتکام، یک کشتی نظامی ایران چهارشنبه ساعت یک بامداد به وقت محلی به کشتی تی‌آر‌اف ماس، با پرچم جزایر مارشال نزدیک شد، اما وقتی ناوشکن یواس‌اس مک‌فال آمریکا به محل رسید، کشتی ایرانی از محل دور شد.

به گفته سنتکام، در این ماموریت همچنین هواپیمای گشت دریایی پی-۸ پوسایدون و پهپاد ام‌کیو-۹ ریپر ایالات متحده نیز حضور داشتند.

به گفته سنتکام، نیروی دریایی ایالات‌متحده حدود سه ساعت بعد یک پیام اضطراری از کشتی تجاریریچموند وویجر با پرچم باهاما دریافت کرد. یک کشتی ایرانی دیگر با فاصله یک و نیم کیلومتر به این کشتی که در ۳۲ کیلومتری ساحل مسقط، پایتخت عمان، در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود، نزدیک شده و از آن خواسته بود متوقف شود.

سنتکام افزود: ناوشکن یواس‌اس مک‌فال آمریکا پس از دریافت پیام با سرعت به محل نزدیک شد، اما پیش از رسیدن این ناوشکن، نیروهای ایرانی چندین بار به سمت ریچموند وویجر شلیک کرده بودند. این نفتکش در این شلیک‌ها آسیب جدی ندید، اما گلوله‌ها به نزدیکی محل اقامت سرنشینان اصابت کرده بود.

سنتکام خاطرنشان کرد به محض رسیدن ناوشکن آمریکایی، این کشتی نظامی ایران نیز از محل دور شد.

درپی افزایش تلاش‌های جمهوری اسلامی در توقیف کشتی‌های تجاری، آمریکا به همراه شرکای خود گشت‌زنی کشتی‌ها و هواپیماهای خود را در تنگه هرمز افزایش داد.

به گفته سنتکام، از سال ۲۰۲۱ تا کنون، ایران حدود ۲۰ کشتی تجاری را در آب‌های بین‌المللی هدف مزاحمت، حمله و توقیف قرار داده است.

در جدیدترین مورد از این اقدام‌های جمهوری اسلامی، دادستانی تهران روز ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که نفت‌کش «نیووی» با پرچم پاناما از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شده است.

کمتر از یک هفته پیش از آن نیز، ارتش جمهوری اسلامی یک نفت‌کش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرده‌ بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا