آذربایجانایران

نیمی از ملت آذربایجان همچنان محروم از تماشای بازی تیم محبوبشان؛ زنان از ورود به استادیوم سهند منع شدند

با وجود صدور مجوز حضور زنان در استادیوم سهند تبریز، زنان از ورود به این استادیوم در بازی تراختور آذربایجان و الشارجه امارات منع شدند و تنها به تعداد محدودی از زنان ورزشکار به طور گزینشی فرصت حضور در ورزشگاه و تماشای بازی داده شده است.

مطابق بیانیه‌ای که در روز شنبه مورخ ۲۸مرداد ۱۴۰۲، در سایت هیأت فوتبال استان آذربایجان شرقی منتشر شده است، زنان از ورود به استادیوم سهند تبریز در بازی تراختور آذربایجان و الشارجه امارات امروز سه‌شنبه ۳۱مرداد ۱۴۰۲ منع شده‌اند.

در قسمتی از این بیانیه آمده: «شرایط لازم و کافی برای حضور بانوان در بازی تراختور آذربایجان و الشارجه امارات مقدور نگردید». با این حال هیأت در بیانیه‌ی خود مشخص نکرده است که منظور از شرایط لازم و کافی برای حضور بانوان در استادیوم چیست. این بیانیه در پایان علت عدم حضور زنان در استادیوم سهند را «عدم اختلال در میزبانی باشگاه تراختور آذربایجان در بازی‌های آسیایی مقابل الشارجه امارات» عنوان نموده و به همین دلیل «تنها پذیرای بانوان ورزشکار فوتبالی بوده تا تبعات سویی برای باشگاه میزبان نداشته باشد».

همچنین کانال تلگرامی تیم تراختور آذربایجان دیروز دوشنبه ۳۰مرداد ۱۴۰۲ در اطلاعیه‌ای از تکمیل ظرفیت جایگاه در نظر گرفته شده برای بانوان در دیدار تراکتور مقابل الشارجه خبر داده و نوشت «از بانوان گرامی تقاضا می‌شود از مراجعه به سایت خرید بلیت و ورزشگاه اجتناب کنند».

به عقیده بسیاری از طرفداران ورود زنان به ورزشگاه‌ها، زنانی که تا به حال در ایران به جایگاه‌های ویژه ورزشگاه‌ها جهت تماشای مسابقات راه یافته‌اند، به انتخاب نیروهای امنیتی بوده تا از فشارهای فیفا جهت آزاد کردن ورود زنان به استادیوم کاسته شود.

گفتنی است طرفداران تیم تراختور آذربایجان سالهاست که در حمایت از زنان آذربایجانی جهت ورود به ورزشگاه‌ها در دقیقه ۲۵ بازی شعار «آذربایجان قیزلاری/ گؤیلرین اولدوزلاری ، استادیوم یوللاری / گوزله‌ییر سیزلری» سر می‌دهند. انتخاب دقیقه ۲۵ از سوی طرفداران تراکتور معرف قانون اعطای حق رای به زنان در حکومت ملی آذربایجان به رهبری میرجعفر پیشه‌وری (۱۳۲۵_۱۳۲۴) برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۲۵خورشیدی می‌باشد.

بر اساس تصاویری که به دفعات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، زنان آذربایجانی بارها یا با لباس مبدل مردانه جهت تماشای مسابقات تراختور وارد استادیوم سهند شده‌اند و یا به دلیل ممانعت از ورود آنها به استادیوم از تپه‌های مشرف به این استادیوم به تماشای مسابقات تیم تراکتور پرداخته‌اند.

به گزارش صفحه مذکور، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در اوایل مردادماه سال جاری در مصاحبه با سایت فدراسیون فوتبال گفته بود که «شورای عالی امنیت ملی ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال را تصویب کرد». پیرو انتشار این خبر، دیگر منابع خبری از دریافت مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌های سهند (یادگار امام) تبریز، نقش جهان اصفهان، شهدای فولاد اهواز، آزادی تهران و شهید سلیمانی سیرجان منتشر نمودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا